O půlnoci ze čtvrtka na pátek začala uzavírka páteřního mostu přes Jizeru v Železném Brodě. Pátek 13. tedy přinese do Brodu několikaměsíční martyrium objížděk a zřejmě i dopravních zácp.

Nákladní a tranzitní doprava je z průjezdu přes most v Železném Brodě zcela vyloučena a je pro ni připravena objízdná trasa. Hlavní objízdná trasa pro nákladní dopravu od Jablonce nebo od Prahy do Semil je vedena přes Turnov. Od Tanvaldu je hlavní objízdná trasa vedena přes Vysoké nad Jizerou. Náhradou mohou řidiči osobních aut a dodávek používat provizorní most mezí Poříčí a Jiráskovým nábřežím.

Pozor na autobusy

Dopravní omezení se dotknou také autobusové dopravy. Vzhledem k tomu, že provizorní most bude v permanenci osobní dopravy, muselo dojít k jistým úpravám v jízdních řádech. Ty jsou k nahlédnutí na webu města (zeleznybrod.cz).

S uzavřením mostu dojde ke změnám autobusových jízdních řádů. Některé linky budou ukončeny ve Smetanově zátiší, odjezdy linek projíždějících Železným Brodem budou posunuty, a to o 5 až 10 minut. Protože se prodlouží průjezd městem, posunou se odjezdy např. Z Liberce a Jablonce o 5 až 10 minut dříve, aby zůstaly návaznosti na další autobusové spoje nebo vlaky.

Totéž se týká i některých odjezdů ze Železného Brodu, aby byly dodrženy vazby na autobusové linky nebo nástupy do zaměstnání. Pro zvýšení nabídky cestujících směrem na Turnov Mladou Boleslav bude především pro autobusové spoje do zaměstnání zřízena provizorní nástupní zastávka u Penny Marketu.

„Zhruba jde o následující změny: dálkové autobusy Harrachov Praha nebudou zajíždět k sokolovně, budou zastavovat pouze ve Smetanově zátiší,

bude zrušena nástupní zastávka na Malém náměstí, autobusy budou vyjíždět ze Smetanova zátiší,

autobusy, které budou projíždět přes uzavírku po provizorním mostě, budou vyjíždět dříve, a to už z Jablonce nebo Liberce, proto je nutné si ověřit odjezdy autobusů i z jiných míst,

budou uspíšeny odjezdy autobusů odvážejících pracující na směny do Turnova a Mladé Boleslavi, aby dojížděli do cíle včas; bude však pro ně doplněna zastávka u Penny Marketu na nástup,

nejproblematičtější budou změny na linkách do Jablonce nad Nisou část spojů s návazností na vlaky nebo jiné autobusy bude odjíždět z Jablonce n.N. dříve; autobusy bez návaznosti budou ukončeny ve Smetanově zátiší," vypočítal Daniel Mach, vedoucí odboru územního plánování a regionálního rozvoje železnobrodské radnice.

Podle starosty Železného Brodu Františka Lufinky čeká dopravu přes město totální kolaps. „Není omezena nákladní doprava přes Harrachov do Polska a v opačném směru. Když dojde k omezení sjezdu z hlavní silnice na objízdnou trasu kolem mostu, začnou růst fronty. A když na objížďce dojde třeba k nehodě, není kam dopravu odklonit. Což může znamenat i hodinové čekání v koloně," popsal František Lufinka.

Špatný stav hlásili již před lety

Poprvé informoval Jablonecký deník o špatném stavu mostu již v květnu roku 2012, kdy tehdejší krajský radní pro dopravu Martin Sepp sliboval opravu na rok následující. Nakonec je z toho rok 2015.

Současný most pochází z doby 2. světové války. Stavba začala v roce 1940.

Od roku 1881 sloužil starý železný bez pilířový most, který ale přestal vyhovovat zvyšující se frekvenci dopravy, byl totiž úzký a tím nebezpečný. Projekt nového mostu počítal s chodníky po obou stranách.

Na stavbě pracovali i Židé, než byli deportováni do koncentračních táborů.

Přes provizorní most

Železný Brod Provizorní most je postaven přes řeku Jizeru v prostoru pod stavidly, tj. z ulice Příčná na Jiráskovo nábřeží. Osobní doprava jezdí od ulice Vaněčkova přes náhon u Penny, ulicí Příčná, přes nový provizorní most, po Jiráskově nábřeží a zpět na ulici Masarykova směr Semily. „Obousměrný provoz zde budou nepřetržitě řídit semafory," přiblížil Jiří Langer, mluvčí Krajského úřadu Libereckého kraje. Kraj je majitelem mostu a zároveň tedy investorem jeho opravy.

Rekonstrukce mostu bude stát 24 milionů korun, většina přijde z EU.