Po Jablonci nad Nisou jezdí desítky autobusových spojů, které provozuje místní dopravní podnik (DPMLJ), autobusy si objednává od soukromé společnosti BusLine. Ta však dopravnímu podniku vypověděla smlouvu a nyní reálně hrozí, že spoje na konci ledna nevyjedou. Přesně se jedná o 32 autobusů. Situaci řeší také v Liberci.

Smlouvu, kterou mají obě firmy uzavřenou do konce roku 2019, BusLine ve středu vypověděl. Začala tím běžet šestiměsíční výpovědní lhůta. Důvodem je spor o úhradu takzvaného přiměřeného zisku. „Odmítli jsme požadavek na úhradu další obdržené faktury,“ potvrdil předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Ustanovení smlouvy, které o platbách BusLinu ze strany dopravního podniku pojednává, si totiž každá ze stran vykládá jiným způsobem. „Situace, kdy DPMLJ neplatí své závazky vyplývající ze smlouvy, aniž by smlouvu reálně rozporoval, například před soudem, je pro nás nepřípustná,“ uvedl jednatel BusLinu Jakub Vyskočil.

Smlouva mezi oběma společnostmi je kontroverzní. Platná je už od roku 2009 a někteří liberečtí politici, například radní a člen dozorčí rady DPMLJ Josef Šedlbauer, ji v minulosti označovali jako nevýhodnou pro město. Přesto se její výpověď podle Šedlbauera za úplně dobrou zprávu považovat nedá, BusLine ji totiž vypověděl bez řádných důvodů. „Byli jsme připraveni nechat smlouvu doběhnout do roku 2019 a udržovat korektní spolupráci obou stran. BusLine se rozhodl uchýlit k vyděračským praktikám. Vnímám to jako nátlak,“ zmínil Šedlbauer.

To Vyskočil odmítá. „To, že politici před volbami hovoří o vydírání, pro nás není překvapením. Pravděpodobně se jedná o ty samé politiky, kteří nás kvůli smlouvě roky kritizují. Neklademe si žádné podmínky, tedy o vydírání nemůže být řeč,“ sdělil Vyskočil. Na dotaz, zda je výpověď definitivní, nebo ji je ještě možné zvrátit, Vyskočil neodpověděl. „K dalšímu vývoji se v tuto chvíli nebudeme vyjadřovat. V současnosti se jednání ocitá v právní rovině,“ dodal pouze.

Dopravní podnik teď stojí před otázkou, jak dopravu od ledna zajistit. K jednání se proto tento týden sejde se svými dvěma akcionáři, městem Liberec a městem Jablonec. Nahradit se musí jak autobusy, tak řidiči. „Ptát se budeme, zda je za současného stavu DPMLJ schopen zajistit v Jablonci a okolí veřejnou autobusovou dopravu ve stávajícím objemu tak, jak máme ve smlouvě,“ prohlásil jablonecký primátor Petr Beitl.

Jablonecký tým je mimořádnou situaci připraven řešit. „Garantujeme občanům, že veřejná doprava ve městě zůstane zachována,“ ujistil primátor. Město sice před časem schválilo vznik vlastní dopravní společnosti, ta má ale dopravu zajišťovat až po vypršení stávající smlouvy. Že by stihla dopravu převzít už v lednu, je podle náměstka jabloneckého primátora Lukáše Pletichy nereálné. „Budeme jednat s dopravním podnikem. Naší snahou je, aby autobusy jezdily dál,“ uvedl Pleticha.

Podobnou situaci řešili tento měsíc i v Ústeckém kraji. BusLine tam oznámil, že nemá peníze na další provoz, dopravu tam proto převezme krajská organizace Dopravní společnost Ústeckého kraje.