Novinkou je doplnění stávající flotily o dalších devět vozů Stadler, na tamní trati tak skončí provoz souprav Regionova. „Navýšení počtu vozů přinese posílení kapacity nejvytíženějších spojů. Počty cestujících rok od roku rostou a dosavadní omezený počet souprav kapacitně nestačí,“ informoval náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták.

V oblasti odbavení cestujících Liberecký kraj počítá se zachováním všech dnešních staničních pokladen. Průvodčí bude obsluhovat většinu vlaků, ponechán bude i samoobslužný prodej prostřednictvím jízdenkových automatů. Cestující budou moci platit hotově i kartou. Ve vozech bude k dispozici wi-fi síť a budou doplněny zásuvky pro nabíjení elektroniky.

Liberecký kraj vysoutěžil Jizerskohorskou železnici v roce 2011, České dráhy tam získaly smlouvu na patnáctiletý provoz regionálních vlaků. Podle hejtmana Martina Půty Liberecký kraj jako jeden z prvních regionů v České republice dokončuje téměř úplnou generační obměnu vozového parku. „Do budoucna počítáme také s prodloužením linek ve směru Mladá Boleslav a Görlitz. Pevně věřím, že se nabídkou dalších možností dojíždění za prací či turistikou zlepší zejména dostupnost hospodářsky slabších oblastí na Tanvaldsku a Frýdlantsku,“ zdůraznil Půta.

Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele Českých drah odpovědného za osobní dopravu Jiřího Ješety se jedná o komplikovaný dopravní kontrakt. Vše je určeno nutností nasadit zcela speciální vozidla, která mohou jezdit i na nejstrmější české ozubnicové trati. Běžná produkce výrobců potřebná vozidla nenabízí.

Ta současná, která byla pro Liberecký kraj vyrobena a upravena na zakázku právě pro účely ozubnicové trati, dodal výrobce v roce 2011. „Nyní jsou přibližně v polovině své životnosti. Dnes je těchto vozidel patnáct a některé z nich obsluhují také Frýdlantsko. Nově budou všechny přesunuty na Tanvaldsko a nasazovány přednostně na vlaky projíždějící ozubnicovou trať, pro kterou jsou z výroby předurčeny. Frýdlantsko pak obslouží dodatečné zánovní vozy, které České dráhy pro Liberecký kraj pořídí,“ osvětlil. Nová smlouva zahrnuje i nadstandardní variabilitu objednávky dopravních výkonů v průběhu let. Kraj si tak bude moci přiobjednat, nebo naopak redukovat vlaky, vozidla, personál i obsluhu cestujících ve stanicích.

Novinky nastanou také v organizaci dopravy, která je tam už nyní typická takzvanou křídlovou linkovou koncepcí. V té vyjede na jednom vlaku z Liberce více spojených vozů, které se cestou postupně odpojují a samostatně pokračují až do jednotlivých koncových stanic. Kromě zvýšení významu frýdlantské páteřní linky mezi Libercem a Novým Městem pod Smrkem se rozšíří také počet obsluhovaných tratí, a to především o úsek Tanvald – Železný Brod s možným prodloužením osobních vlaků do Turnova.

„V případě souhlasu Středočeského kraje bychom rádi linky protáhli až do Mladé Boleslavi. Nová smlouva také počítá s možností prodloužení na trati Liberec – Černousy a dále přes polský Zawidów a Zgorzelec až do německého Görlitz, kde jsou pro cestující dobře dostupné kvalitní přípoje ve směrech Berlín, Drážďany, Wroclaw či Jelenia Góra,“ řekl Sviták. Nově dopravce nabídne celodenně v pracovní dny přímá spojení mezi Libercem a Plavy, o víkendech pak mohou přibýt přímé vozy na trase Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poręba. „Důležitou podmínkou je však zejména obměna systému výhyben a to, aby správci tratí výrazněji posílili tamní infrastrukturu,“ dodal. Základní roční dopravní výkon čítá téměř 2 miliony vlakokilometrů za průměrnou cenu 234,77 korun za kilometr. Smlouva je v takzvaném brutto režimu, kde rizika a příležitosti výše výnosů z jízdného nese kraj. Ten také hradí dopravci jeho nákladovou cenu navýšenou o přiměřený zisk, všechny dopravcem dosažené výnosy se z této ceny odečítají. Jizerskohorská železnice se díky propojené snaze Libereckého kraje, společnosti Korid LK a dopravce Českých drah stala jednou z nejúspěšnějších a nejkvalitnějších značek české regionální železnice. Na trati, kde předtím jezdily až 60 let staré vysloužilé motorové vozy v delších či nepravidelných intervalech mezi spoji, vystřídaly moderní nízkopodlažní klimatizované vozy od švýcarské firmy Stadler. S výjimkou josefodolské odbočky odpadly všechny do té doby tradiční přestupy na návazné lokálky. Nahradila je přímá spojení z Liberce do Černous, Nového Města pod Smrkem, Bílého Potoka pod Smrkem, a od roku 2015 dokonce i do polského turistického střediska Szklarska Poręba.