Moderní vozy dodaly České dráhy, které vyhrály soutěž na zajištění dopravy na Jizerské dráze na patnáct let. Jenže část slíbených Stadlerů došla se zpožděním až v polovině roku 2012.

Přitom všech šestnáct vozů mělo začít jezdit v prosinci 2011. Kraj za to drahám vyměřil pokutu. „Je to za za nedodržení smluvních povinností, doteď ale byla uhrazena pouze její část. České dráhy neakceptují způsob jejího výpočtu, i když neplnění svých smluvních povinností přiznávají," říká radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Jiný kraj, jiný mrav

Jinými slovy, když dva počítají totéž, nemusí být výsledek stejný. „Obě strany si vykládají sankce sjednané ve smlouvě jiným způsobem," komentuje hejtman Martin Půta. Ve smlouvě se totiž České dráhy zavazují k devadesáti šesti procentní spolehlivosti plnění objednaných služeb. Kraj ale tato procenta přepočítává na každou linku zvlášť, zatímco České dráhy na smlouvu jako celek. Výše výsledných částek se tak značně liší. „Kraj vyčíslil pokutu za rok 2012 na skoro tři miliony korun. My ale uznáváme jen pět set čtyřicet tisíc, které jsme také uhradili," říká mluvčí ČD Romana Pistoriusová. Zbytek ČD odmítá kraji doplatit. Spor se tak vleče už skoro čtyři roky a nemá konce. „Po řadě neúspěšných jednání jsme se s ČD shodli na tom, že celou věc musí vyřešit soud. Jeho rozhodnutí bude pro výklad smlouvy a její plnění tím nejlepším způsobem řešení tohoto sporu," dodal hejtman Půta.

Taktika ale zatím kraji nevychází. Soud totiž žalobu zamítl a to hned dvakrát. „Velmi nás to překvapilo. Jsme přesvědčeni, že jsme v právu. Proto jsme se také odvolali," uvedl radní Mastník. První stání u odvolacího soudu proběhlo ve čtvrtek. Celkem chce kraj po Českých drahách za chybějící Stadlery v letech 2011 a 2012 přes 4,5 milionu Kč. Zpožděná dodávka navíc narušila na některých železničních tratích jízdní řády, cestujícím kvůli zpoždění ujížděly na přelomu 2011 a 2012 navazující spoje. Největší problémy byly na trase Černousy - Frýdlant - Liberec.

Dalších 27 milionů chce kraj po ČD za nasazení starých vozů na trati Martinice - Rokytnice a Stará Paka - Libuň. Vozy měly být vybaveny audiovizuálním informačním systémem, ale nebyly. Pokuta za staré vozy čeká i německého dopravce Vogtlandbahn, který jezdí na trati Liberec - Žitava - Varnsdorf. Její výše ještě není stanovena. Staré vlaky měly výjimku do února 2015, dodávka nových se ale zpozdila.