Podle starosty Michaela Canova tím budou trpět především obyvatelé tohoto malého města. Jak říká, je jisté, že řidiči se budou snažit placení vyhnout a volant tak stočí právě na Chrastavu, Stráž nad Nisou a Machnín.

„Cesta přes Stráž totiž není zas o tolik časově delší. Bohužel však vede přes centrum Chrastavy a kolem sídliště Střelecký vrch, kde je největší koncentrace obyvatel,“ upozorňuje Canov.

Na ministerstvo poslal stížnost. Šance, že uspěje, jsou však mizivé. Ministerstvo podle všeho se zavedením mýtného od ledna napevno počítá. Ještě hůř na tom podle předběžných odhadů od ledna budou obyvatelé Machnína. Ani této malé části Liberce se dopravní špička zřejmě nevyhne.

Zavedení mýtného na silnici I. třídy I/13 kritizují také liberečtí dopravní policisté. I oni si stěžují na to, že s nimi ministerstvo tento krok vůbec nekonzultovalo. „Určitě to přinese problémy na ostatních komunikacích. Řidiči, kteří třeba i několikrát denně jezdí z Liberce do Hrádku s nákladem písku, se budou logicky zpoplatněné silnici vyhýbat a pojedou po silnicích druhých a třetích tříd,“ podotýká dopravní inženýr liberecké policie Vlastimil Malý.

Zatížení centra Liberce

Doprava se podle něj přesune také do centra Liberce, řidiči totiž začnou využívat také místní komunikace, aby se vyhnuli mýtu. „Takováto zkušenost byla, i když se zpoplatnila silnice I/10. Začali si pak stěžovat starostové z Pěnčína nebo Příšovic, protože kamiony jim jezdili přes město,“ dodává Malý.

Ani ve Stráži nad Nisou se na přívaly nákladních aut zrovna netěší. Místnímu starostovi Karlovi Jäschkemu připadá zavedení mýtného na této trase jako nesmysl. „Lidé tuto komunikaci používají, když jedou za prací a v rámci integrity dopravy mi to připadá jako úplný nesmysl,“ říká Jäschke a ví, že spousta řidičů bude hledat jinou cestu, kterých je mezi Libercem a Chrastavou několik.

Proti je i Liberecký kraj, který na ministerstvo rovněž poslal své připomínky. „Prý je to ještě otevřené a ministerstvo se tím bude zabývat. Otázkou je, do jaké míry,“ poznamenává nepříliš optimisticky Martin Sepp, krajský radní pro dopravu.

Brány si na sebe musejí vydělat

Jak Deníku potvrdil tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR Karel Hanzelka, bude se ministerstvo skutečně námitkami zabývat. Že by ale přineslo mýtné až takový problém, důrazně odmítá. „Ze zkušenosti víme, že se tolik neobjíždí. Pro firmy je důležitá rychlost dopravy zboží a objížďky po menších silnicích přinášejí vyšší spotřebu paliva,“ vysvětluje Hanzelka.

Ministerstvo postavilo na trase mýtné brány již před několika lety, doteď jsou však mimo provoz. „Říkáme si, proč by měly být vypnuté, když už stát vynaložil náklady na jejich výstavbu,“ naznačuje mluvčí fakt, že noční můra starostů se zřejmě stane skutečností.


Co si myslíte o zavedení mýtného mezi Libercem a Chrastavou?

Karel Jäschke
starosta Stráže nad Nisou
Zásadně s tím nesouhlasím. Kamiony začnou jezdit ve větším množství přes Stráž nad Nisou a zničí nám cesty, které nejsou stavěné na takovou zátěž.

Martin Sepp
krajský radní pro dopravu
Liberecký kraj s tímto krokem nesouhlasí. Domníváme se, že spousta řidičů začne silnici I/13 objíždět. Na ministerstvo jsme proto poslali své připomínky.

Milan Šír
náměstek primátora Liberce
Nejsem si jistý, že ti, kteří jezdí po dálnici a platí mýto pravidelně, budou měnit trasu kvůli tak krátkému úseku. Myslím si, že to nakonec bude menší problém, než se zdá.

Michael Canov
starosta Chrastavy
Samozřejmě jsme proti. Kamiony pojedou přes Chrastavu a lze očekávat, že zavedení mýtného s sebou v budoucnu přinese také povinnost užívání dálničních známek.