Dopravnímu podniku v Liberci chybí nejméně deset řidičů autobusů. Potvrdila to vedoucí zaměstnaneckého oddělení Marcela Minaříková.

Podle ní může řadu uchazečů odradit požadavek na řidičský průkaz skupiny D a průkaz profesní způsobilosti, který není zrovna nejlevnější. Jeho cena se může vyšplhat až na padesát tisíc korun. Podle Minaříkové je však možnost získat toto řidičské oprávnění prostřednictvím Úřadu práce, který tuto možnost za určitých okolností nabízí.

„Dalším problémem může být kromě velké zodpovědnosti také režim turnusových změn. Na rozdíl například od továren se tato práce neřídí pravidelnými směnami a někomu může dělat problém se přizpůsobit brzkému vstávání," uvedla dále vedoucí. Malý zájem je podle ní především ze strany mladších uchazečů, většina řidičů má vyšší věkový průměr.

„Je to samozřejmě stresující povolání. Lidé vám dokážou vyčítat každou minutu zpoždění i v dopravní špičce," připomněl pan Š., bývalý zaměstnanec dopravního podniku a řidič. „Ale byl jsem teď zaměstnaný u soukromého dopravce a musím říci, že u dopravního podniku je situace nesrovnatelně lepší. Můžete si dopředu naplánovat směny a peníze taky nejsou špatné," vysvětlil pan Š. Prubířským kamenem při hledání vhodných řidičů mohou být i psychologické testy. „Stalo se, že jsme měli problém s lidmi, kteří měli například sklon hazardovat. Není to však časté," doplnila. Velkou výhodou práce řidiče autobusů je podle Minaříkové „čistá hlava". „Přijdete domů a máte klid, to se vám ve spoustě zaměstnání stát nemůže," okomentovala. V neposlední řadě může být podle ní šoférské povolání také splněným snem řady kluků.

„Je zajímavé, že co se týká tramvají, tak tam problémy s hledáním řidičů nemáme. Pravidelně se nám daří naplňovat kurz řidičů tramvají, část zájemců ani nemůžeme uspokojit. Přitom se jedná o stejně náročné povolání," upozornila Minaříková. „Řidiči tramvají musí mít, kromě ostatních, i základní technické znalosti konstrukce vozidel," pokračovala. „Momentálně máme v pětičlenném kurzu dokonce čtyři ženy," uzavřela Minaříková.