Krajská opozice například tvrdí, že výběrové řízení je ušité na míru jediné firmě, čemuž prý nasvědčují podmínky tendru.

„O vítězi nerozhodne nabídnutá cena, což by bylo logické, ale také subjektivní názor hodnotitelské komise. Ta bude řešit třeba to, jak staré a jak vybavené autobusy jsou. Je tam velký prostor si vybrat toho, koho budou sami chtít," poznamenal lídr opozičních Starostů pro Liberecký kraj Martin Půta.

Hejtmanův náměstek Martin Sepp (ČSSD) argumentuje, že právě množství kritérií činí soutěž tvrdší, díky čemuž vyhraje jen ten opravdu dobrý uchazeč.

„Přísnost v zakázce povede k lepším výsledkům, třeba i v ceně, a eliminuje problémové firmy," vysvětluje.

Zakázka pro někoho konkrétního?

Obavy z toho, že třímiliardový tendr na nové dopravce v Libereckém kraji je takzvaně „cinknutý", opírají Starostové také o skutečnost, že tvrdé podmínky výběrového řízení doslova vylučují výhru některých menších dopravců.

„Třeba požadavek, že zájemce musel již v minulosti odjezdit stejný počet kilometrů, jako bude v případě výhry jezdit pro Liberecký kraj. To je jasný důkaz, že zakázka se přímo směřuje pro někoho konkrétního. Třeba německý Vogtlandbahn, který má o zakázku jistě zájem, toto kritérium nesplní, protože nevlastní žádné autobusy," kritizuje Martin Půta.

Ředitel Koridu LK Jiří Hruboň ale oponuje, že kdyby umožnili účast i miniaturních dopravců s málo najetými kilometry nebo těch, kdo autobusy vůbec nemají, zbytečně by ohrozili fungování veřejné dopravy v kraji.

Malé firmy nechceme

„Přece nepustíme na silnice firmu, která nemá dostatečné zkušenosti. To by se nám mohlo vymstít. Taková firma by mohla za čas zjistit, že plnění smlouvy nezvládne a my bychom vypisovali tendr nový," varoval Hruboň.

Tím, že kraj upřednostní jen velké a silné firmy, ale podle opozice bude diskriminovat ostatní. „Jediným kritériem soutěže měla být cena, ty další věci jako je stáří autobusů se měly stát nepodkročitelnými podmínkami, bez nichž se nelze vůbec přihlásit. Pak by soutěž byla transparentní a otevřená. Tohohle jenom využijí neúspěšné firmy a celý tendr napadnou, protože třeba prohrají kvůli nějaké banalitě, která se hodnotitelské komisi nebude pozdávat," doplnil Půta.

Odvolají se stejně

To kraj nevylučuje. Šéf ekonomického resortu kraje Zdeněk Bursa (ČSSD) varuje, že scénář načrtnutý Starosty se stane tak jako tak. „Pro každého neúspěšného kandidáta jsou v tu chvíli vypsané podmínky diskriminační. On to tak prostě vnímá," odvětil. Martin Sepp doplňuje, že nehodlá měnit podmínky tendru jen podle toho, jestli tím udělá radost přihlášeným firmám.

„Pokaždé se někdo odvolá, tomu nezabráníte ničím," zdůraznil. Dát k posouzení celou vypsanou soutěž antimonopolnímu úřadu ale kraj odmítá. Je přesvědčen, že jedná v souladu se zákonem.

„Už dvě firmy se o zakázku zajímaly. Jedna z Belgie a druhá z Německa," dodal.

Výběrové řízení na dopravce

Výběrové řízení na poskytovatele autobusové dopravy v Libereckém kraji je rozděleno na 3 části (Liberecko, Českolipsko, Semilsko-Jablonecko). Jeho výše jsou 3 miliardy. Za tuto cenu budou vybraní dopravci jezdit v kraji po dobu 10 let. Podmínkou třeba je, že jednotlivé autobusy nesmějí být starší 12 let a průměrné stáří nesmí překročit 6 let. Některé vozy musejí být nízkopodlažní a jiné zase vybaveny bezpečnostními pásy.