Průměrně si každá vydělala 12 200 korun. Rekord drží děti z Kamenického Šenova, jež utržily 24 444 korun. Vyráběly předměty s vánoční tematikou, jako například svíčky a věnce. Následně uspořádaly jarmark na náměstí v Kamenickém Šenově. „Doufám, že si díky projektu, který je velmi bavil, uvědomily hodnotu peněz,“ řekl ředitel školy Martin Karhan.

Třídní učitelka Alexandra Mladenovová potvrdila, že děti bavila praktická část, při které nahlédly do trezoru ve spořitelně nebo viděly počítačku peněz, ale také je tříměsíční projekt stmelil. „A to nejen mezi sebou, ale i s rodiči, kteří museli pomáhat,“ doplnila učitelka. Zatímco děti z jiných koutů republiky prodávaly především sliz, ty z Liberecka se zaměřily na prodej vánočních dekorací, pečiva, cukroví, šperků, velikonočních ozdob, mýdel či svíček.

Jak správně investovat peníze se učily i na Základní škole Aloisina výšina v Liberci. „Děti tvořily ve škole i doma s rodiči. Při prodeji zjistily, že to není taková sranda, jak to vypadá. Někdy už byly unavené, bylo jim horko a lidé, které oslovily, nebyli vždy příjemní,“ přiblížila třídní učitelka 4.B Klára Šírová.

S výdělkem mohou žáci naložit, jak uznají za vhodné. Školáci v kraji svými penězi podpořili hlavně zvířecí útulky. Někteří si však výdělek ponechali na školní výlety či školu v přírodě.

Řada dětí díky projektu pochopila, že si nelze vše koupit jen tak bez rozmyslu. „Protože v projektu měly samy půjčku 3000 korun od banky, tak na jarmarku pořád počítaly, jestli už si vydělaly dost, aby půjčku mohly splatit. Během příprav objevily, že tři tisíce nejsou žádné velké peníze, pokud si máte pořídit materiál pro výrobu. Díky projektu si tak už lépe umí představit, jak s penězi hospodařit,“ uvedla Dana Novotná ze Základní školy Komenského v Semilech.

Abeceda peněz tak vtáhla žáky do zjednodušeného mikrosvěta podnikání. Pomohla jim založit vlastní firmu, svěřila jim opravdové peníze do začátku a podpořila je v získávání prvních obchodních zkušeností. Tak jako ve skutečném světě.