Jeden a půl miliardy korun stály projekty úprav tří železničních tratích v kraji. A to v úsecích Stará Paka - Malá Skála, Turnov - Liberec a Liberec - Tanvald.
V rámci projektů byly na uvedených tratích provedeny úpravy železničního svršku a spodku, nástupišť, mostních objektů, propustků, železničních přejezdů a zdí. Byla zajištěna i úprava elektrického ohřevu výhybek, což přispěje k vyšší bezpečnosti a funkčnosti provozu zvláště v zimním období. Součástí staveb byla i obnova vybraných rozvodů a prvků zabezpečovacího zařízení.
„Jedním z hlavních přínosů provedených stavebních prací je především zvýšení jízdního komfortu a bezpečnosti na uvedených tratích. Realizace projektů umožnila na zmíněných úsecích plně využít možností stávající infrastruktury, což přináší zkrácení jízdních dob, zlepšení obratů souprav a zlepšení přípojných vazeb. To povede k zatraktivnění železniční dopravy pro širokou veřejnost," uvedl Pavel Surý, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
„Úpravy tří úseků trati stály dohromady 1,5 miliardy korun, z toho zhruba 76 procent zaplatila Evropská unie," řekl Bohuslav Navrátil, náměstek generálního ředitele SŽDC.
Podle oblastního ředitele SŽDC Hradec Králové Vladimíra Filipa pomohla rekonstrukce zlepšit železniční napojení z Liberce směrem na Turnov, Železný Brod a Tanvald. „Pomohla především oblasti Železného Brodu a Semilska, která je velmi složitě obsluhována autobusy," řekl Filip.
Liberecký kraj má dobře rozvinutou železniční síť, je ale většinou jednokolejná a není elektrifikovaná. Navíc je zastaralá a podle odhadů by potřebovala modernizaci za 21 miliard korun. V minulosti se do ní ale investovalo jen málo.
Rekordní byl loňský rok, kdy investice překročily 2,3 miliardy korun. Podle Filipa bude modernizace tratí v Libereckém kraji pokračovat i letos, objem peněz bude poloviční.