„Spolu s vedením obou obcí sledujeme znepokojivý vývoj v individuální automobilové dopravě, která dlouhodobě přetěžuje průjezdnost komunikací a mnohdy překračuje kapacitu parkovacích míst,“ vysvětlil krok Jiří Hruboň, ředitel společnosti Korid LK, která je organizátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Podle starosty Bedřichova Petra Holuba nebyl nápor takový jako minulý víkend, kdy tu došlo k několika kolizím, v nichž figurovaly i autobusy. „Ale tento týden nebylo hezké počasí, v sobotu pršelo a byla mlha, v neděli sněžilo. Nejde tedy zatím říci, zda lidé využívají více autobusů,“ poznamenal.

Od soboty 2. února se změnily jízdní řády autobusových linek 145 z Liberce do Bedřichova a 650 z Frýdlantu na Smědavu. „V případě Smědavy se jedná už o druhé posílení v této sezoně,“ informuje zástupce ředitele Korid LK Otto Pospíšil. „Vypravení dvou autobusů najednou cestující přivítali a kapacita se naplnila, ale stále to neodrazuje velké množství řidičů od volby jízdy autem, přestože se nakonec k cíli nemusí dostat,“ připomněl Otto Pospíšil výsledky opatření z minulých víkendů.

Změna výrazně zvýšila kapacitu linky 145, a to z 12 na 21 párů spojů o sobotách a nedělích. V pracovní dny poté z pěti na šest párů spojů. V kombinaci s linkou MHD 18 z Liberce, kterou do Bedřichova také přiobjednává Liberecký kraj, budou mít zájemci zimních sportů nabídku dvou až tří spojů za hodinu v každém směru.

Lidí, kteří už pochopili, že jezdit autem do ucpaných hor je nesmysl, přibývá. „Jezdím nahoru speciálně vypravovaným autobusem. Autem bych se neodvážila,“ podělila se o své zkušenosti Jiřina Smutná z Liberce

Zdvojnásobení spojů mohou přivítat i běžkaři mířící na Smědavu. Každou sobotu a neděli pojede z Hejnic od vlaku z Liberce osm párů spojů místo současných už posílených čtyř. Ranní spoje navíc budou připraveny na nápor vypravením dvou autobusů. „Posila na Smědavu je značně komplikovaná, protože autobus musí projet velmi dlouhým úsekem se zúženým profilem průjezdnosti,“ hodnotí situaci Otto Pospíšil. Spoje navíc musí navazovat na vlaky od Liberce, které jezdí v hodinovém intervalu.

Na obou linkách platí běžný tarif IDOL a cestující využívající platbu kartou Opuscard zaplatí lidové jízdné. „Velké poděkování patří také dopravci ČSAD Liberec, který musel vyřešit nasazení vyššího počtu autobusů a hlavně řidičů, pro které je práce na sezonních linkách poměrně náročná z hlediska nárazového počtu odbavených cestujících i komplikované jízdě po přetížených horských komunikacích,“ doplnil Jiří Hruboň.

Jízdní řády a informační pomůcky najdou cestující na www.iidol.cz.