„Jednalo se o stavbu projektovanou zhotovitelem v režimu Design & Build. Za zhotovitele jsme tak museli věnovat velkou pozornost přípravě projektové dokumentace, kterou bylo nutné vypracovat pouze podle textového zadání investora. To znamenalo velké úsilí na počátku stavby, kdy byla projektová dokumentace dopracovávána v průběhu výstavby. Samotná výstavba probíhala ve stanovených termínech a systém se ukázal jako funkční,“ popsal za zhotovitele oblastní ředitel Metrostav Infrastructure Bohumil Rohn.

„Jsem za úspěšné dokončení stavby mostů ve Svijanech moc rád. Rekonstrukce přinesla pro řidiče jisté komplikace, které jsou ale u takových projektů nezbytné. Děkuji za trpělivost. Také mě těší, že v rámci rekonstrukce, kde jsme byla jako Liberecký kraj hlavní investor, došlo u obou mostních objektů k rozšíření komunikace,“ dodal hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Rozšíření mostů umožní v budoucnu vybudování cyklostezky mezi obcemi Svijany a Příšovice. Liberecký kraj bude nyní žádat o dotaci z evropských zdrojů na úsek cyklostezky Greenway Jizera mezi Svijany a Turnovem. Jedná se o 10 kilometrů dlouhou část za zhruba 93 milionů korun, která by měla navazovat na před deseti lety dokončenou trasu mezi Líšným, Malou Skálou, Robousy a Turnovem a také na projekt trasy mezi Líšným a Železným Brodem, kde by mělo být hotovo příští rok.

„Veřejnou zakázku, kterou jsme zadali formou design & build v praxi znamenalo, že stavební firma pružně a rychle reagovala na případné změny zadávacích požadavků. Jsem rád, že se nám tento přístup plně osvědčil. Stejný dodavatelský systém se používá zejména u technicky náročnějších rekonstrukcí, kde je potřeba urychlit průběh stavebních prací. Je pak na zodpovědnosti a rozhodnutí samotné firmy, jakou metodu zvolí. Podobně jsme postupovali například při rekonstrukci silnice z Podbozkova do Cimbálu, díky čemuž jsme ušetřili více než 50 milionů korun oproti původním odhadům,“ doplnil náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták.

V září se osazovaly nosníky nové mostovky

Prvním rekonstruovaným objektem byl most překlenující dálnici D10. Práce na mostním objektu započaly 23. května 2022, na konci stejného měsíce pak došlo k demolici starého mostu a v září se již osazovaly nosníky nové mostovky. Délka přemostění činí 73 metrů. Dne 15. prosince 2022 pak došlo ke zprovoznění mostu v režimu předčasného užívání.

V roce 2023 pak následovala rekonstrukce mostu přes železniční trať Mladá Boleslav – Turnov. 13. února letošního roku byl most uzavřen pro provoz a 15. února již započala měsíc trvající demolice starého mostu spojená s drcením vybouraného materiálu. V následujících měsících probíhala stavba spodní části mostu, v květnu pak došlo k osazení patnácti předpjatých nosníků mostu, každý o váze 24 tun.

V pátek 1. září byl nový mostní objekt o délce 64 metrů uveden do provozu v režimu předčasného užívání.Při rekonstrukci bylo nutné co nejméně omezit provoz na trati pod mostem, k přerušení provozu se tak muselo přistoupit jen při demolici starého mostu a při osazování nosníků nového mostu.