Zaplaťte nám 17,9 milionu korun, jinak není jisté, zda vyjedou autobusy. Takový vzkaz zaslalo nové vedení Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) směrem k Dopravnímu sdružení obcí Jablonecka. To si u podniku objednává městskou dopravu v Jablonci a okolí.

DPMLJ chce, aby se sdružení podílelo na úhradě přiměřeného zisku, který po něm vyžaduje subdodavatelská firma BusLine. Sdružení už dostalo dokonce i předžalobní výzvu. Jablonečtí zastupitelé úhradu zatím odmítli a čekají na právní analýzu. Celý spor je totiž neobyčejně složitý.

Městská hromadná doprava v Jablonci nad Nisou. Ilustrační fotografie.
Jablonečtí zastupitelé řeší oříšek. Nemají jistotu, že vyjedou autobusy

Před osmi lety to vypadalo vlastně poměrně logicky: mezi Libercem a Jabloncem vede společná tramvajová trať, na které je potřeba zajišťovat dopravu a kterou je potřeba postupně opravit. Proto tehdy vznikl společný dopravní podnik. Z pragmatického spojení se ale stala otevřená právní válka.

Faktorů, které současný stav vyvolalo, je několik. Jednak nerovnost mezi oběma akcionáři, městy Liberec a Jablonec. Právě Jablonec totiž vlastní jen 0,38 procent akcií a představy o fungování DPMLJ tak nejsou uspokojeny stejnou měrou. Naposledy se to projevilo v červnu při výběru nového představenstva. Stávající politickou sestavu nahradilo na žádost Liberce trio odborníků. Jablonec s tím nesouhlasil a změny dokonce napadl u soudu.

Busline. Ilustrační fotografie.
BusLine vypověděl smlouvu s dopravním podnikem. Ten musí zajistit nové autobusy

A není to jediný právní spor, který se aktuálně odehrává. Ve hře je totiž ještě jeden klíčový hráč – firma BusLine. Ač dopravu na Jablonecku formálně provozuje dopravní podnik, fakticky zde nikdy nejezdil. Dopravu pro něj totiž na základě smlouvy z roku 2009 zajišťuje právě firma BusLine. Obsluhuje 39 procent výkonů v Liberci a všechny výkony v Jablonci. BusLine po podniku požaduje úhradu přiměřeného zisku, s jehož výpočtem ve výši desítek milionů nové představenstvo nesouhlasí.

Poté, co ho odmítli uhradit, ale dostali od BusLinu výpověď. Nyní proto řeší, jak od 26. ledna zajistí dopravu nejen v Liberci, ale především na Jablonecku.

Všichni zúčastnění aktéři si mezi sebou zatím především posílají dopisy a různé výzvy. Osobní komunikaci nehodnotí příliš uspokojivě. Předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek kritizuje, že s ním nejedná BusLine, vedení Jablonce zase, že s nimi nejedná představenstvo podniku.

Městská hromadná doprava v Jablonci nad Nisou. Ilustrační fotografie.
Cestující v jablonecké MHD se mohou těšit na levnější jízdné

OLEJ DO OHNĚ

Třeba na středeční mimořádné zastupitelstvo svolané k této problematice byli do Jablonce pozváni jak zástupci Liberce, tak DPMLJ. Nikdo nepřišel. „Nehodláme svojí účastí přilévat olej do ohně a už vůbec nehodláme podporovat špinavou kampaň primátora Beitla,“ napsalo představenstvo Jablonci. Jeho předseda Michal Zděnek vedení Jablonce kritizuje zcela otevřeně. „Někteří tamní politici se chovají jako zaměstnanci BusLinu,“ řekl minulý týden.

Primátor Jablonce Petr Beitl označil postup představenstva za vydírání. Zastupitelé dokonce ve středu schválili, že proti představenstvu podniknou veškeré právní kroky. „Existuje institut poškozování akciové společnosti. Mám za to, pokud někdo pomlouvá vlastní společnost, tak je to exemplární případ,“ řekl Beitl. Na útoky odmítl reagovat. „Pokud to může pan předseda doložit, tak ať koná. Nerozumím, proč se chová jako aktivista a ne jako profesionál,“ uvedl.

Autobusy společnosti BusLine
Zvrat v kauze BusLine. Firma dala výpověď, Liberec jí za MHD nezaplatil

Beitlovi vadí, že nemá žádné informace o tom, jak má být doprava od konce ledna zajištěna. „Přislíbili nám, že do konce srpna bude situace vyřízena. Nic jsme nedostali,“ vadí Beitlovi.

Michal Zděnek uvedl, že se na přípravě řešení zajištění dopravy pracuje. „Samozřejmě nepovím, jak to mám vymyšlené, oslaboval bych svoji pozici,“ řekl. Jediné, co je zatím známo, je, že DPMLJ pořídil deset nových autobusů a dalších pět jich je na cestě. Pro obsluhu Jablonecka je ale potřeba dalších více než třicet vozů.

MHD v Jablonci n. N.
MHD: „Už dávno nejsme socka!“

Podle představenstva není doprava na Jablonecku ohrožena výpovědí BusLinu, ale právě tím, že Dopravní sdružení obcí Jablonecka odmítá zaplatit požadované miliony. V dopise, který do Jablonce zaslalo a který má Deník k dispozici, se hovoří o ohrožení dopravy v řádu týdnů.

VE HŘE JE VÍC MOŽNOSTÍ

Jablonec si teď zadá právní analýzu, jak se k osmnáctimilionovému požadavku postavit, vytvořil i pracovní skupinu, která je s podnikem připravena jednat.

A varianty? Dopravu na Jablonecku může dál zajišťovat firma BusLine: buď nadále prostřednictvím DPMLJ, nebo na přímé zadání Jablonce. Dopravu tu může zajistit i DPMLJ pomocí jiného subdodavatele či vlastními zdroji. V záloze je také nová společnost Jablonecká dopravní. Kauzu bude Deník nadále sledovat.

Fügnerova. Terminál MHD Liberec. Ilustrační snímek.
Další peníze za MHD pro BusLine. Získal přes 28 milionů