V šedesátých letech minulého století nestačilo mnoho a na tramvaje by Jablonečané jen vzpomínali. Zůstalo by pár starých fotografií, možná nějaký film. „Jablonecký dopravní podnik tehdy navrhoval zrušení tramvají i na trase do Liberce. K tomu ale naštěstí nedošlo a především z liberecké iniciativy se podařilo prosadit náročnou rekonstrukci celé tratě v letech 1972 až 1976," přiblížil dopravní specialista Viktor Liška.

Právě do začátku tehdejší rekonstrukce jezdila tramvaj až do centra Jablonce. Trať dnes končí u Tyršových sadů.

Dolní náměstí

Již několik let se v Jablonci hovoří o možném prodloužení kolejí blíže do centra. Nyní to vypadá, že se začne plánovat prodloužení trasy o cirka 750 metrů a to na Dolní náměstí s dopravním terminálem v ulici Železná. Alespoň takovou variantu odsouhlasili jablonečtí zastupitelé.

Zpracovatel návrhu architekt Petr Šikola doporučil jako vhodnější umístění terminálu do Kamenné ulice. Dopravní plochy v centru města by měly být kompaktní a dobře napojené na další systémy města. „Terminál Kamenná vychází nejlépe z pohledu bezbariérového napojení na zastávku ČD Centrum i napojení na střed města Dolní náměstí," řekl Šikola.

Další zvažovanou variantou prodloužení tramvajové trati bylo trasování ulicí 5. května přes okružní křižovatku u Zeleného stromu, která se ukázala jako nevhodná z důvodu problematického průjezdu právě kruhovým objezdem zejména v dopravní špičce, kdy by tramvajové vozy zůstávaly stát mezi vozidly najíždějícími do kruhové křižovatky.

Výluka pomohla

Zájem cestujících o prodloužení ukázala více než rok trvající výluka na tramvajové trati. Náhradní autobusy pokračovaly z konečné tramvaje dál až na autobusové nádraží a lidé toho hojně využívali.

Z evropských peněz

Oba projekty, jak na prodloužení tramvajové trati, tak na výstavbu dopravního terminálu jsou zařazeny do Integrovaného plánu rozvoje území Liberec Jablonec. Aby bylo možné čerpat finanční prostředky v rámci IPRÚ, je nutné stavbu zahájit nejpozději v roce 2020 tak, aby byla dokončena do roku 2023. „Peníze jsou v rámci IPRÚ velmi úzce určené na tyto dvě akce kolejová doprava a dopravní terminál včetně parkování. Není možné je čerpat na něco jiného. Máme nějakou šanci a buď ji uchopíme nebo necháme ležet," upozornil primátor Beitl.

„V návaznosti na rozhodnutí zastupitelstva začneme zpracovávat projektovou dokumentaci, připravovat podklady pro všechna povolení a vybírat architekta a také dodavatele na stavbu terminálu. Času není mnoho a musíme být připravení tak, abychom v roce 2018 měli jasný projektový záměr, což je jedna z podmínek dotace," vypočítal náměstek primátora pro rozvoj města Lukáš Pleticha.

Parkování

Záměr umístění dopravního terminálu do Kamenné ulice by mohl do Jablonce přinést více než 400 parkovacích míst. Součástí nového terminálu je plánováno podzemní parkování. Nová parkovací plocha pak vznikne na místě dnešní otočky tramvají v Tyršových sadech. Ta může prospět i objektu městských lázní, resp. možnému investorovi, protože právě stávající absence parkování je nevýhodou tohoto objektu. Navíc podzemní parkoviště v místě terminálu by pomohlo ulevit Hornímu náměstí, které je v současné době degradované právě parkovištěm. „Horní náměstí by tak mělo naději stát se místem vhodným pro setkávání lidí a pořádání trhů," doplnila Markéta Hozová, mluvčí jabloneckého magistrátu.