Úprava nástupišť, podchodu nebo zastřešení přednádražního prostoru má podle odhadu vyjít na 223 milionů korun. „V Semilech připravujeme výstavbu dvou vnějších bezbariérových nástupišť a rekonstrukci podchodu pro cestující. Dojde také k zastřešení přednádražního prostoru, kde město Semily chystá stavbu autobusového terminálu. Samozřejmostí je vybavení orientačním a informačním systémem,“ upřesnila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Při rekonstrukci dojde i k částečné demolici původních budov nádraží. „V rámci bouracích prací dojde ale pouze k částečnému odstranění skladiště ČD, přesněji jeho severní části,“ doplnila Friebová. Podle státní organizace je v současné době stavba projekčně připravena. Termín zahájení tendru na zhotovitele prací a samotné realizace se bude odvíjet od možností financování stavby a podnik jej ještě bude upřesňovat.
Nádražní budova už má rekonstrukci za sebou, proběhla v uplynulých letech. Měla by sloužit jako zázemí nejen pro cestující na železnici, ale i pro pasažéry z autobusů. „Zrekonstruovali jsme celou budovu, včetně tří bytů uvnitř, a také bezprostřední okolí. K dispozici jsou nové odbavovací prostory či nové veřejné toalety,“ popsala Správa železnic.

Mamutí můstek v Harrachově.
Harrachov získal od sponzorů miliony. Peníze šly na opravu kaple a do sportu

Po rekonstrukci na železnici má na řadu přijít přesun a výstavba autobusového nádraží v bezprostřední blízkosti drážní budovy. Tím si město uvolní ruce i při realizaci „vousatého“ projektu průtahu městem. „Současné autobusové nádraží leží už 20 let v dočasných podmínkách na průtahu městem,“ poznamenala starostka Semil Lena Mlejnková.

Projekt průtahu městem existuje už od roku 1939. Město na něm ve spolupráci s Libereckým krajem, který je investorem projektu, fyzicky začalo pracovat v uplynulých letech, kdy na stěžejních křižovatkách vznikly kruhové objezdy. „Průtah by měl vést přes dnešní autobusové nádraží. Jak kraj, tak město vykupuje zbylé pozemky. Jen z městské kasy jsme za pozemky za ta léta zaplatili kolem 15 milionů korun,“ sdělila Mlejnková.

Oprava silnice. Ilustrační foto.
Jablonec opraví zničené silnice. Investuje rekordních 30 milionů korun

Autobusové nádraží v Semilech původně stálo v různém rozsahu na dnešním Riegrově náměstí. V roce 1992 bylo provizorně přemístěno do Podmoklic s tím, že se navrhovalo vybudování definitivního autobusového nádraží v prostoru pod Husovým sborem. S ohledem na záměr užšího propojení autobusového nádraží s železnicí byla územním plánem schválena nová poloha u Družstevní ulice v prostoru pod železniční stanicí. V roce 2019 vznikla architektonická studie přestupního terminálu z pera Bohuslava Šenkýře.

Počítá se i s vybudováním dalších autobusových zastávek přímo ve městě, aby veřejná doprava byla pro lidi co nejlépe dostupná. „Budeme to s dopravci koordinovat,“ poznamenala starostka.