Městská čerpací stanice byla slavnostně otevřena před třemi lety. Na poutači u silnice i přímo na stanici se skví městské znaky.
Letos se ale stanice dostala na seznam stanic, které byly loni sankcionovány Českou obchodní inspekcí. Místní Technické služby jako provozovatel zaplatily celkem patnáct tisíc korun na pokutách.
„Čerpací stanice prodávala bionaftu, která nesplňovala požadavek na její jakost stanovenou normami,“ vysvětlil k pokutě Marek Novák, ředitel inspektorátu ČOI Ústeckého a Libereckého kraje. Klasická nafta neprošla kontrolou o šest týdnů dříve, když inspektoři naměřili nižší bod vzplanutí.
Motorům neškodné
Důležitou zprávou je, že obě nafty nemohly poškodit motory, což potvrdili i inspektoři ČOI. Podle zpráv se jednalo o drobné odchylky od normálu. Bionafta vykázala o pouhých 0,7 procenta méně methylesterů mastných kyselin, kontrolovaná nafta měla nižší bod vzplanutí. Místo 53°C se bod posunul na 47,5°C.
„Myslíme si, že nedostatky vznikly při dopravě pohonných hmot. Dodavatelé prostě do cisterny, ve které zůstaly zbytky benzínu, nabrali naftu. Napovídají tomu výsledky měření,“ popsal jednatel TS Ivo Havlíček.
Ostatně rozčilen byl včera i pán obsluhující pumpu. Vadilo mu, že je celostátní tisk hází do jednoho pytle se stanicemi, kde měli benzín i naftu natolik špatné, že mohly zničit motory.
Město a TS přijaly k nápravě tvrdá opatření. „Změnili jsme ihned dodavatele, paliva budeme brát z Německa,“ popsal Havlíček. A když cisterna dorazí, zaměstnanci TS změří kvalitu dovezeného paliva. „Je to sice nákladné, ale věřím, že nám to pomůže zkvalitnit služby. Pokud zjistíme svým měřením nesrovnalost, zavoláme na inspekci,“ přiblížil Havlíček.
Městská čerpací pumpa po zveřejnění pokutovaných pump zaznamenala vcelku výrazný odliv zákazníků. „Ubylo jich docela dost, přesto k nám stále někdo jezdí,“ uvedl Havlíček.
Provozovatel chce kontrolu jakosti paliva provádět neustále, v průběhu roku.
Kontrolou inspektorů ČOI neprošlo palivo na čtyřech čerpacích stanicích na Jablonecku, někde i opakovaně.
Společnost Falko II. Czech, které ČOI vyměřila nejvyšší pokutu ve výši 4,35 miliónu korun, mimochodem i za kvalitu paliva na stanici ve Smržovce, je od července v konkursu a stanice zavírá. „Jde celkem o sedm čerpacích stanic, propouštíme třicet pět lidí,“ uvedl pro Novinky.cz ředitel společnosti Jiří Mer.