Statisícové škody a zkaženou dovolenou způsobila svým klientům cestovní agentura z České Lípy. Více než deset z nich se již obrátilo na policii s trestním oznámením.

Dovolenou na míru či pobyty v exotických destinacích slibovala svým zákazníkům cestovní agentura z České Lípy. Pokud si ale někteří poškození klienti nemohli dovolit za zájezd zaplatit dvakrát, místo vytouženého pobytu u moře, na který mnozí celý rok šetřili, zůstali letos doma.

„Vybrali jsme si zájezd a v hotovosti jej zaplatili přímo paní majitelce agentury. Nikam jsme ale nejeli, protože cestovní kancelář, která zájezd pořádala, neobdržela naše peníze," říká jedna z klientek cestovní agentury Orbis z České Lípy, která si nepřála být v souvislosti s probíhajícím policejním vyšetřováním jmenována.

Jiná rodina na svůj vybraný zájezd nakonec odjela, ale zaplatila za něj podruhé.

DESÍTKA TRESTNÍCH OZNÁMENÍ

Více než desítka klientů se již obrátila na policii, která v současnosti případ prošetřuje. „Mohu potvrdit, že oddělení hospodářské kriminality služby kriminální policie a vyšetřování územního odboru Česká Lípa prověřuje činnost cestovní agentury se sídlem na Českolipsku a zjišťuje, z jakého důvodu nesplnila smluvní podmínky z uzavřených smluv vůči svým některým klientům. Tato agentura zprostředkovává zájezdy pro cestovní kanceláře. Do dnešního dne v této souvislosti evidujeme více jak desítku trestních oznámení se škodou, která se řádově pohybuje ve stovkách tisíc korun," říká policejní mluvčí Ivana Baláková.

ÚPADEK

„Zatím mě nikdo neobvinil. Česká Lípa je malé město a mně to začíná připadat jako hon na čarodějnice. Lidé mě hrubě osočují, že jsem si jejich peníze někde ulila, přitom já nemám nic. Před dvěma lety mi začaly finanční problémy. Lidé méně jezdili na dovolené kvůli bezpečnostní situaci v některých státech, nebo si začali kupovat zájezdy na internetu. Letošní teroristické útoky tomu nasadily korunu. Půl roku jsem dluhy hrnula před sebou, až to nakonec vyústilo v úpadek," sdělila Deníku majitelka cestovní agentury Orbis Jiřina Gabrielová s tím, že krom svých klientů lituje i toho, že podnikání neukončila už před lety. Dnes si mohla ve svých pětašedesáti letech užívat důchod. Paní Gabrielová také popsala, že v minulosti nebyl problém přes zimu uzavřít třeba padesát smluv na letní sezonu, letos uzavřela jednu.

Cestovní agentury nejsou ze zákona nuceny uzavírat pojištění proti úpadku. Klienty by v případech jako je tento měl chránit zákon, který říká, že klient zprostředkovaně uzavírá smlouvu s cestovní kanceláří, která zájezd pořádá. Podle Gabrielové hledaly cestovní kanceláře, pro které zájezdy s klienty sjednala, právní kličky, aby se mohly odpovědnosti vyhnout.

„Agenturu jsem měla 17 a půl roku, za tu dobu jsem nikomu nevzala ani tužku, dnes se skoro bojím vyjít na ulici," říká Gabrielová. Na místě její bývalé provozovny nyní operuje jiná agentura, kterou založila bývalá zaměstnankyně paní Gabrielové. Tu musela loni na podzim z finančních důvodů propustit. „Když u mě byla zaměstnaná, byla moc šikovná, opravdu ráno sedla k počítači a poctivě pracovala, ale popravdě, obdivuji její odvahu, že se do něčeho podobného v dnešní době pouští," dodává.