Město Liberec, které dopravu na lince číslo 11 objednává, si už před časem nechalo vypracovat analýzu od společnosti BDO. „Vyšlo z ní, že linka stojí ročně asi sto milionů korun. Přibližně 15 milionů pokryjí tržby, 45 milionů zaplatí Liberec, 18 milionů přispěje Liberecký kraj a zhruba 23,5 milionu vychází na Jablonec,“ popsal liberecký primátor Jaroslav Zámečník.

23,5 milionu korun je ale více než dvojnásobek loňského příspěvku, vloni Jablonec zaplatil za provoz tramvaje jen necelých 11 milionů. „Jedná se o nárůst nákladů vyšší než sto procent. Byli jsme připraveni zvednout cenu o 25 procent kvůli nárůstu mezd a cen energií, takhle obří nárůst nám nebyl vysvětlen,“ přiblížil primátor Jablonce Milan Kroupa.

Jablonec si proto nechal zpracovat vlastní oponentní posudek od firmy Pro Cedop. Ten ukázal, že by reálná cena pro Jablonec měla být jen kolem čtyř milionů.

„Máme zájem na zachování spojení a jsme připraveni přispívat 12 miliony korun a v případě prodloužení trati přidat další tři miliony,“ nabídl Kroupa.
Podle zástupců Jablonce je tedy nabídka dvanácti milionů nadstandardní, podle Liberce a Libereckého kraje zase nepřiměřeně nízká.

Kraj letos hodlá na provoz linky přispět osmnáct milionů korun, ale ani o chlup víc. „Tramvajové spojení Liberec – Jablonec nad Nisou vnímáme z pohledu našich povinností v zajištění regionální vlakové a autobusové dopravy jako nadstandardní doplněk. I přesto jsme pro jeho zachování a jsme připraveni na trať přispívat,“ sdělil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Podle jabloneckého primátora by měl ale Liberecký kraj platit více, protože většina cestujících využívá tramvaj právě k přepravě mezi oběma městy. „Jde tedy o regionální spojení,“ vysvětlil Kroupa.

K tomu, že by měl platit více, ale Liberecký kraj důvod nevidí. „Objednáváme vlakové a autobusové spojení mezi oběma městy, za což ročně zaplatíme 32 milionů korun. Žádné příspěvky od měst v tomto případě nepožadujeme,“ připomněl Sviták.

ZAPLATILI JEN ZÁLOHU
Financování tramvajové linky číslo 11 provází neshody od začátku roku. Jablonec na začátku března zaplatil první tři miliony korun jako zálohu na provoz linky, byť stále není mezi Libercem jako zadavatelem linky a Jabloncem sepsána žádná smlouva.

Jednání tedy budou pokračovat i nadále, dokud alespoň jedna ze stran neustoupí. Času přitom není nazbyt. Dohoda musí být hotová do začátku května, kdy skončí lhůta pro požádání o dotaci na prodloužení trati až do centra Jablonce.