Ač je v našem regionu fanoušků cyklistiky velké množství, elektrokola jsou prozatím spíše okrajovou záležitostí. „Doba se ovšem mění," říká Zdeněk Dokoupil, majitel společnosti Rebel Bike, která se přestavbou jízdních kol na elektrokola věnuje již několik let.

Podle jeho slov toto řešení přináší více radosti z jízdy i pro lidi, kteří nejsou tak fyzicky zdatní. Především pak v našem regionu, kde jsou stoupání strmější, může na běžném jízdním kole dojít mnohem rychleji k vysílení jezdce. Pro turisty, kteří přijeli do hor relaxovat, elektrokolo znamená, že více času mohou následně strávit v sedle.

Na proměnu kola stačí dvě hodiny

„Změna je v tom, že elektropohon, který se na kolo namontuje, má určitou wattáž, která se připočítává k výkonu jezdce. Jednoduše tento pohon jezdci pomůže, když je potřeba," řekl Dokoupil.

V reálu to znamená, že jezdec díky elektropohonu strmý kopec vyjede mnohem pohodlněji. Záleží také pouze na samotném cyklistovi, jak velkou pomoc elektropohonu využije. Velký zájem o elektrokola mají lidé přijíždějící do Jizerských hor. „Zejména lidé z Prahy využívají naše služby. Přibývá ale i lidí, kteří si chtějí elektrokolo jenom vyzkoušet. To je, myslím si, velmi důležité. Stále tady totiž panují mylné představy o tom, co elektrokolo je a jak funguje," shrnul majitel Rebel Bike.

Společnost Rebel Bike se zaměřuje na středové pohony, které jsou oproti ostatním systémům vhodnější do našeho kopcovitého terénu.

Přestavba stávajícího jízdního kola na elektrokolo není vůbec časově náročná. Zabere zhruba dvě hodiny. A co se změní? Demontuje se středové složení spolu s přesmykačem a také kliky. Vše se nahradí zmiňovaným středovým pohonem. Tam, kde je standardně držák na lahve se umístí baterie.

S elektrokolem se nemusíte bát vyrazit ani do terénu. Elektromotor je dostatečně bytelný a bláto nebo kaluže mu nedělají žádný problém. Testování u jablonecké firmy probíhá dokonce i v zimě. „Elektrokolo nepotřebuje žádné speciální zacházení," řekl Zdeněk Dokoupil.

Do Jablonce jezdí kvůli přestavbě lidé z mnoha koutů ČR. Je to i proto, že Rebel Bike má v tomto oboru bohaté zkušenosti a navíc nabízí specializovaný servis pro stávající i budoucí zákazníky. Výhodou je i případné testování elektrokol. Nekoupíte tak zbytečně zajíce v pytli.

Jablonecká společnost Rebel Bike

Je mladou dynamicky se rozvíjející firmou. Její historie sahá do poloviny roku 2001, kdy došlo k osamostatnění a zahájení vlastní činnosti. V té době se firma převážně zaměřovala na servis kol a jednotlivých komponentů. Od roku 2011 se specializuje na elektrokola se středovým pohonem a zejména pak na elektrifikaci jízdních tímto typem pohonu a to včetně záručního a pozáručního servisu. Praktické zkušenosti pravidelně publikuje na svých internetových stránkách. Zdarma poskytuje zkušební jízdu na elektrokole se středovým pohonem. Nechybí však ani ostatní služby, na které jsou cyklisté zvyklí u ostatních cykloprodejců.

Elektrokolo na vlastní kůži

Kvůli psaní článku jsem si v rychlosti hledal základní fakta. Nečekal jsem, že mě Zdeněk Dokoupil do ruky vloží své vlastní elektrokolo se slovy: „Nejlepší bude, když si to vyzkoušíte na vlastní kůži. Ať víte, o čem budete psát," řekl s úsměvem.

Bez mučení se přiznám, že nejsem úplný nadšenec do kol, ale novou techniku si vždycky rád rád vyzkouším. Prošel instruktáží, která trvala sotva 10 sekund, ano je to opravdu tak jednoduché, a vyrazil jsem.

První část byla hlavně z kopce, takže jsem spíše zkoušel, jestli mi baterie nebo elektromotor nebudou na kole vadit. Ve skutečnosti, pokud bych o tom nepřemýšlel, ani bych o nich nevěděl.

Jelikož je u nás terén z kopce do kopce, vyzkoušel jsem si samozřejmě i to, jak je má elektrokolo narovnávat.

Pod kopcem jsem si zastavil a nepřehodil na jednodušší rychlost. První dva záběry byly proto docela těžké. Následně jsem musel vyvinout mnohem menší úsilí. Je to zvláštní pocit, když stoupáte do strmého kopce a přitom neztrácíte, ale spíše nabíráte rychlost.

Na rovině bych potom musel přehazovat ještě na mnohem těžší převod, protože jsem začal šlapat skoro naprázdno. Chcete-li do každého kopce vypadat jako profík a přitom nemít vyplazený jazyk až u kolen, funět a proklínat se? Tohle je vynikající řešení.

Elektorokolo má opravdu svůj smysl. Vyrovnává totiž rozdíly mezi jezdci různé výkonnosti. Rozhodně není pro lidi, kteří chtějí závodit, ale pro lidi, kteří chtějí mít z jízdy radost a nikoliv se z túry léčit několik dní. Pokud máte pochybnosti, není nic jednoduššího, než si takové kolo vyzkoušet. Rozhodování potom bude snazší.