Společnost Euromedia Group s podporou Svazu českých knihkupců iniciovala vznik akce Staň se hrdinou – Zachraň knihkupectví. Nakladatelé vybrali ze své produkce osmdesát nejúspěšnějších titulů, u kterých se očekává velký zájem čtenářů, a u každého z nich se vzdali části svého zisku právě ve prospěch knihkupců. Ti získají prodejem každého výtisku ke své obvyklé marži ještě 10 korun navíc.

„Vnímáme současnou kondici knihkupectví jako bídnou a státem zanedbanou. Je proto potřeba knihkupcům podat pomocnou ruku, a to nejen vylepšenou marží, ale především kampaní, kterou si sami dovolit nemohou. Toto gesto může v kombinaci se zvýšenou zákaznickou aktivitou knihkupectví opravdu zachránit,“ popsal smysl iniciativy ředitel marketingu Euromedia Zdeněk Novák.

Naražení sudu Svátečního ležáku ve Svijanech.
Sváteční kroužkový ležák. Otevření hospod křtili ve Svijanech novým speciálem

V Liberci se zapojilo Knihkupectví a antikvariát Fryč, kde vítají každý krok upozorňující na těžkou situaci na knižním trhu a oceňují tuto myšlenku. „Jen mě mrzí, že nikdo z českých vrcholných politiků neudělal něco podobného jako slovenská prezidentka Zuzana Čaputová. Navštívila jedno ze slovenských knihkupectví a na svém facebookovém profilu pak vyzvala Slováky k nákupu knížky u svých oblíbených nakladatelů nebo knihkupců. Upozornila osobně na to, že i knihy zažívají těžké časy,“ posteskl si majitel obchodu Martin Fryč.

Prvních čtrnáct dní po otevření obchodu tu zaregistrovali nadprůměrný zájem o knihy. Částečně to způsobila konkurenční výhoda, kdy byla zavřená knihkupectví v nákupních centrech. „Dodavatelé nám vyšli vstříc, měli velké pochopení a počkali nám se splatností faktur. Není ještě vyhráno, ale jsem opatrný optimista, že to zvládneme,“ dodal knihkupec.

Dobu uzavření zde využili k činnostem, které se nestíhají během roku. Knihy si mohli zákazníci objednat přes e-shop, fungovalo výdejní okénko. „Díky věrnosti zákazníků nám zůstaly alespoň základní finanční prostředky na běžné výdaje. Vážím si podpory a zájmu všech čtenářek i čtenářů nejen z Liberecka,“ netajil vděk Fryč.

Po více než dvou měsících vyrazily do škol i děti na Jablonecku. Takto znovu nastupovaly do Základní školy Liberecká v Jablonci.
VIDEO: Děti se vrátily do škol i na Jablonecku. Roušky byly samozřejmostí

Další liberecké Knihkupectví Sova doufá, že iniciativa pomůže k obnovení zájmu o knižní přátele. „Byli bychom rádi, kdyby se dostavil kýžený účinek, ale jsme trochu skeptičtí. Naděje však umírá poslední,“ řekla knihkupkyně Hana Brzoňová. Povinné uzavření se odrazilo i na finanční stránce, obchod neměl žádné tržby. „S povinnými platbami za energie, nájem či telefon nám nikdo nepočká,“ dodala Brzoňová. Získaný čas využila k úklidu, vyřizování restů či pracovní administrativě z domova.

Akci Staň se hrdinou uvítala i Jana Farská Hájková ze semilského Knihkupectví Křižovatka. „Jakékoliv zviditelnění je dobré. Výběr knih v letáku představuje příjemný mainstream,“ komentovala. Po otevření přišli věrní zákazníci mající hlad po knížkách, žádné šetření u čtenářů zatím nezaregistrovala.

A jak obchodnice trávila čas, kdy musela mít zavřeno? „Plně jsem se věnovala dětem a bylo to úžasné. Krásné dva měsíce rodinného teambuildingu, ze kterého budeme čerpat ještě dlouho. I když po vůni knih se mi taky stýskalo,“ svěřila se knihkupkyně.

Evžen Malý z jilemnického Knihkupectví U Malých věří, že je zákazníci nenechají ve štychu a přijdou si koupit knihu, která je v katalogu zaujme. „Jsme malá prodejna s dlouhou historií, zaměřená hlavně na regionální literaturu. Moji rodiče zde působili od roku 1971, takže příští rok oslavíme padesátileté výročí existence,“ pochlubil se knihkupec. Nouzový stav a uzavření prodejny negativně ovlivnily chod prodejny.

Jiří Mark se svojí ženou Šárkou v Zahradnictví u Vavřichů na Frýdštejně.
Rodina Jiřího Marka pěstuje květiny pro celé Jablonecko. Už generace

„Přestal fungovat finanční tok od zákazníků, a tudíž jsme se dostali do finančních problémů. Musel jsem si zřídit jednorázový úvěr, abych mohl poplatit všechny závazky,“ dodal. V první dny po znovuotevření si do prodejny zákazníci našli. Buď známí, kteří chtěli knihkupectví podpořit, nebo stálí zákazníci radující se z konce knižního půstu. „Následně už zájem opadl a vracíme se do normálu, kdy na zákazníka doslova čekáme,“ podotkl Malý.