Nejen o Tatrzích jsme si popovídali s dvěma organizátorky, Veronikou Iblovou a Anetou Reichmannovou. „Je to vyčerpávající akce, která nás ale vždy nabije pozitivní energií,“ říkají.

Exkluzivně jen na webu DeníkuZdroj: Deník/Richard Köhler

Mohly byste představit koncept Tatrhů?
Tatrhy kombinují tři části, a to desing market, food market a bleší trh. Je to něco, co nám tu chybělo a naším cílem je oslovit co nejširší spektrum lidí. Aby si každý návštěvník přišel na to své, co ho zajímá a baví. Chceme, aby se lidé hlavně pobavili, obešli stánky, dali si něco dobrého a poslechli si zajímavou hudbu. Prostě si užili pohodový den.

Tatrhy – slovo, které ve slovníku nenajdeme. Jak vzniklo a co se skrývá za jeho významem?
Určitě to nemá nic společného s Tatrami (smích). Je to spojení dvou slov, tady a trhy, prostě Tatrhy, společenská událost. 

Tatrhy kombinují tři části, a to desing market, food market a bleší trh. Zdroj: Archiv organizátorekTatrhy se už konaly i v Resslově parku a pro nepřízeň počasí v bývalém Výzkumáku. Tentokrát se místem dění stalo libereckého vlakového nádraží.
Přesně tak, konkrétně prostor naproti schodišti mezi 1. a 3. nástupištěm. Kdysi se tu údajně nacházela restaurace, dnes je tu prázdná hala. Na místo jsme přišly díky tomu, že často jezdíme z Jablonce do Liberce. Prostor nás uchvátil a kolečka v hlavě už šrotovala. Kontaktovali jsme pana Vojtěcha a podařilo se. O historii budovy povypráví pan Ivan Rous ze Severočeského muzea, čímž i zahájí celý program.

Na co se mohou návštěvníci těšit, na co byste je nalákali?
Bude tam přibližně 60 stánků, což je i na naše poměry hodně.  Do toho se bude tančit, chodit na laně, hrát hudba. Bude to rumraj v krásném prostředí. 

Četl jsem, že už nepřijímáte přihlášky stánkařů.
Tentokrát jsme měli dvakrát víc přihlášek, než jsme byli schopní pojmout. Díky tomu můžeme představovat i nové a neokoukané výrobce originálních zboží a tím jim dáváme i šanci propagovat své výrobky a prorazit na trhu. Samozřejmě máme už i některé stálice, které jsou součástí Tatrhů skoro vždy.

Jak vybíráte zájemce?
Snažíme se o pestrost, a už se nám hlásí i zájemci mimo region, např. z Prahy.  Chceme, aby nabídka byla co nejširší, proto i během celého roku sledujeme a objíždíme trhy a design markety.

Tatrhy kombinují tři části, a to desing market, food market a bleší trh. Zdroj: Archiv organizátorekPřijde mi, že často lidé chodí na podobné akce a trhy obecně hlavně kvůli jídlu…
I na to jsme připraveni. Na své si přijdou všichni, od vegetariánů až po „masožravce“. 

Nedávno jste navštívily vyhlášený design market v Drážďanech. Jaké si odnášíte zážitky?
Moc se nám tam líbilo. Celý trh probíhá na velkém prostoru, vybírá se tady vstupné, v mnoha věcech se podobá Tatrhům. Byli jsme se tu hlavně seznámit a už vymýšlíme spolupráci.

Vy vstupné nevybíráte. Jak to máte s financemi? Přece jenom to musí být finančně náročné.
V tom máte pravdu. Vstupné je dobrovolné. Naštěstí pořád nacházíme místní firmy, které jsou ochotné Tatrhy podpořit. Na ty aktuální se složili lidé z MDI Plan a ORZO Coffee. Další firmy nám daly i materiální pomoc. Třeba Studio Kusala nám tiskne plakáty, Busline nás je nechal vyvěsit v autobusech, jablonecký Sundisk nám půjčuje vybavení. Každý pomáhá, jak může. Přispívají i lidé na místě, což nás moc těší.

Kde čerpáte inspirace? V jakých zemích se konají podobné události?
Pro nás je velký vzor Berlín a vůbec sever Evropy. Trhy jsou tam mnohem pestřejší, organizované často dobrovolníky a spolky. Krásnou atmosféru mají trhy také v jižních zemích, což je hlavně dáno i odlišnou mentalitou.

Tatrhy
Tatrhy jsou vlastně společenská záležitost, říká jejich zakladatelka V. Iblová

Ten celý den je opravdu nabitý a doprovází ho bohatý doprovodný program. Neuvažujete o rozšíření, např. celý víkend?
Už jsme nad tím přemýšleli. Na druhou stranu nejsme festival. Ale nic nezavrhujeme.

Samotná příprava musí být náročný proces. Co je pro vás nejtěžší?  
Každé trhy chystáme několik měsíců, je to mnoho práce, kterou zvládáme i díky dobrovolníkům. Příprava prostoru zabere celý den. Nelze říci, co je neobtížnější, spíše je náročné, že člověk musí být připraven na všechny možnosti, co by kdyby.

K propagaci využíváte i facebookové stránky.
Facebook vítáme jako velkého pomocníka, díky kterému se daří oslovit mnohem více lidí. Využívali jsme ho i k on-line aukcím na podporu Tatrhů. Zatím vždycky úspěšně (smích).

Tatrhy kombinují tři části, a to desing market, food market a bleší trh. Zdroj: Archiv organizátorekTatrhy ale nejsou jen libereckou záležitostí.
My jsme vlastně z Jablonce a Tatrhy pořádáme i zde. Minule na ně přijížděli i lidé z Liberce, což nás mile překvapilo a dá se říci, že si lidé Tatrhy najdou všude.

Jak vnímáte kulturní situaci a komunitní život v Liberci?
Myslíme, že došlo k velkému zlepšení oproti minulosti. Působí zde řada lidí, kteří se snaží kulturu a komunitní život oživit, např. pan Martin Fryč či Petr Noščák a jeho Nazdar Bazar. A je vidět, že lidé to oceňují a chybělo jim to.

Po konci Tatrhů si asi oddychnete…
Jsme naprosto vyšťavené, ale to, že se to podařilo, a i díky zpětné vazbě od stánkařů a návštěvníků víme, že ta námaha stála za to. A během každých Tatrhů máme příležitost zjistit, co vylepšit pro příště a rodí se nám v hlavě řada nápadů k realizování.