Jedním z regionálních tvůrců, který zaměřil svou pozornost na stolní hry, je i Matyáš Veselý. Vystudovaný inženýr ekonomie před pár lety odmítl nadále stoupat po profesním žebříčku a pronikl do světa deskových her. Nebyl to pro něj krok do neznáma, několik let reprezentoval Česko na světových turnajích ve hře Carcassone.

Jako první hru vytvořil Equilibrix Connect, která designově připomíná knihu. Equilibrix zpracovává herně květ života a vychází z vyvážené asymetrie, která se přibližuje zlatému řezu. „Hra je založená na orientaci v prostoru posvátné geometrie. Šest dílků vytvoří herní plán ze samých kruhů, které se protínají a přibližují se zlatému řezu. Dále se v krabici nacházejí tři sady barevných kamenů dvojcípých a trojcípých tvarů a tři základny, které si hráč rozmístí jako cílové body. Ty musí propojit dříve než jeho protihráč. Přibalené kostky hru zjednodušují, spoustu rozhodnutí dělají za hráče,“ popsal její smysl Veselý s tím, že i začátečníci ji zvládnou odehrát na té základní úrovni do deseti minut.

Následovala hra Equilibrix Combact představující vyhrocenou bitvu o prostor pro dva hráče, jde o druhý díl trilogie postavené na posvátné geometrii. To Infludance Classic je hra s jediným základním pravidlem. Se svým zvířátkem nesmí hráč skočit dopředu. Každým skokem však spustí efekt pole (kaluže), ze které vždy vychází různé stopy různým směrem. A právě podle tohoto klíče hráč vyšplouchne ostatní zvířátka, která tak nuceně změní svou pozici.

„Poslední herní novinku představuje Totohu. Je to první vlaštovka z řady her, které označuji jako Matyho Design. Jedná se o hry, které vymyslel někdo jiný, ale najal si mě jako designéra, výrobce a vydavatele. Tuhle geniální variaci na známý rozstřel Kámen, nůžky, papír vymyslel sedmiletý klučina, jehož táta mi na jedné akci předal papír s poznámkami a jejich papírový prototyp s žádostí, zda bych jejich nápad nedotáhl do konce,“ řekl Veselý.

Sám se orientuje především na minimalistické hratelné rychlovky, které neukousnou tolik času. „Hry nejsou pouze výsadou papírově chytrých hlav, v každém z nás sídlí selský rozum. Dávám si opravdu záležet na tom, abyste se v mých hrách mohli chovat zcela intuitivně a přitom si vést velmi dobře. Nejde totiž o výsledek, ale o samotný proces,“ doplnil.

A jak se ho dotkl současný stav? „Nemohu sehnat voskované šňůrky pro pytlíčky k cestovním verzím, jinak ale přípravy probíhají v plném proudu,“ odpověděl na otázku tvůrce her. Na e-shopu zatím nezaregistroval zvýšený zájem o své produkty. Vysvětluje si to možným převážením strachu a ekonomické nejistoty nad uvolněním a zklidněním se v novém režimu. „Připravil jsem pro zájemce akci 1+1. V rámci ní nabízím k objednané hře další hru zdarma. Zažíváme vzácné období, kdy máme prostor přehodnotit věci uvnitř i kolem sebe a trávit čas s rodinou. Moje hry nabízí chytrou formu zábavy, stačí si jen vybrat,“ vzkázal.

POSTAPOKALYPSA A ODLOŽENÝ TURNAJ

Do jiného světa přenese hráče liberecká deskovka Hope od HOPE Studia. Třetí světová válka zdecimovala celou planetu. Tak, jak ji známe dnes, už neexistuje. Píše se rok 2070 a postapokalyptický svět obývají čtyři rasy: radioaktivitou zasažení mutanti, boti s plně automatickou umělou inteligencí, alieni a lidé bojující o přežití ve stanicích metra. „Jedná se o kombinaci deskové a karetní hry s tím, že karty se na desce pohybují. Můžeme ji přirovnat k šachu, akorát namísto figurek máte karty. Díky třem herním variantám, různorodosti karet a odlišnému způsobu hraní jednotlivých druhů ras se Hope Cardgame postará o neomezenou zábavu a znovuhratelnost,“ řekla Sylvie Sýkorová z HOPE Studio. Zvýšený zájem o hry zatím také nezaznamenali.

Podobně je na tom i knihkupec Vladimír Blažek z knihkupectví Svět Jotunheim. „Došlo k rapidnímu snížení zájmu o hry celkově. Návštěvnost e-shopu klesla o 50–60 % a nepomáhá už ani snižování cen. Trhu v této době vládnou mega e-shopy,“ posteskl si.

Nadšenci společenských her vytvořili liberecký kroužek Fantastické deskohraní. Kvůli nařízené karanténě museli nejprve odložit a nakonec úplně zrušit plánovaný velký pololetní turnaj a přerušit pravidelné schůzky. „Přemýšleli jsme nad alternativou hrát hry po internetu nebo přes Messenger. Stále se snažíme najít nejlepší řešení,“ uvedl předseda spolku Daniel Blaškovič.