„Zase jsi nechala panenku ležet na zemi a pes ti ji rozkousal,“ láteřila maminka tří dětí z Nové Vsi nad Nisou na svou nejmenší dceru Janu. „Co já už jí koupila těch jejích oblíbených barbín a všechny skončily v psí hubě,“ postěžovala si.

I proto raději zajde k Vietnamcům a koupí jí hračku za třicet korun, než aby utrácela velké peníze ve značkové prodejně. Ale šestiletá ratolest by chtěla lepší panenku. Takovou, které se nepromačkává bříško a končetiny. „Až jí vydrží alespoň měsíc, tak jí pořídím kvalitnější a dražší,“ snaží se přemýšlet výchovně šestatřicetiletá matka.

Panenka Barbie. Ať levná z trhu nebo za osm set korun z kamenného obchodu, frčí u holčiček už několik desítek let. „Vzpomínám si, jak jsem ráda chodila ke kamarádce, jejíž tatínek pracoval v západním Německu a vozil ji barbíny a i barbíňáky,“ vzpomínala dnes téměř čtyřicetiletá Jaroslava.

Oblíbenost panen od Mattela potvrdila i paní Marcela, vedoucí z jablonecké prodejny Pompo: „Nejvíc se prodává Lego a Barbie.“ I stavebnice Lego vyhrává u kluků na celé čáře už hodně dlouho.

„Rád jsem si hrál s Legem a s Merkurem,“ uvedl například Stanislav Macura, který letos oslaví čtyřicáté třetí narozeniny. S těmito stavebnicemi si vyhrál také dnes patnáctiletý Dominik a o deset let starší Honza.

Oblíbenými hračkami jsou v dnešní době rovněž dřevěné. I ty mají svoji tradici. Kdysi je vyřezávali pro své potomky tatínkové a dědečkové doma z polínek.

„Upřednostňujeme jen dřevěné a vzdělávací hračky,“ řekla i za manžela Gabriela Kardausová ze Smržovky. Jejich téměř dvouletý Kryštof si hraje nejraději s dřevěnými kostkami a vláčkem.

Jedním z posledních výrobců dřevěných hraček v České republice i v Evropě je Detoa z Albrechtic v Jizerských horách. O co mají lidé největší zájem? „Nejvíc se prodávají magnetická divadla a puzzle Krtečka,“ zmínila obchodní ředitelka Detoy Marcela Kočová. Krteček vládne jak doma, tak i v zahraničí.