Takový nápor letiště v Liberci už dlouho nezažilo. Na akci připomínající opožděně loňské 80. výročí otevření areálu se totiž přišly podívat tisíce lidí. A program byl bohatý. Seskoky parašutistů, průlety historických letadel, ukázky záchranářských vrtulníků a další. Zájemci si mohli letadla prohlédnout zblízka a vyslechnout zasvěcený komentář.

„Nejvíc jsem byl zvědavý na gripeny. Hlavně mě překvapilo, že je člověk nezaregistruje, dokud mu nepřeletí nad hlavou, vůbec nejsou slyšet," pochvaloval si Roman Mikule, který na Den letiště přijel z Turnova. Akce by se měla do budoucna konat jednou za dva roky.

„Tati, to není možný, jak to, že nespadne, to je frajer," podivoval se umění akrobatického létání malý Honzík Přibyl. A nebyl sám. Akrobatickým kouskům letce Jana Tvrdíka tleskali všichni. „V Liberci jsou zkušení instruktoři, kteří mají dlouholetou zkušenost s leteckou akrobacií, i tou soutěžní. Ale, bohužel, i kvůli nedostatku techniky v Aeroklubu ČR obecně musíme jezdit při trénování hlavně tam, kde ta speciální akrobatická letadla jsou. Takže pro nižší kategorie to jsou Karlovy Vary a pro ty vyšší Moravská Třebová," vysvětluje Jan Tvrdík. „Když by si chtěl někdo zalétat akrobaticky v Liberci, musel by si sem nechat dopravit letadlo, a to už se hodně prodraží."

Na libereckém letišti, které se poprvé zprovoznilo v roce 1934, funguje kromě záchranné služby i aeroklub, parašutisté, hojně ho využívají i soukromí piloti s ultralighty. Aeroklub nabízí zájemcům kromě vyhlídkových letů i výcvik pro pilota kluzáků, výcvik pro letouny se teprve připravuje.

„Letos už z letiště vzlétlo a odlétlo přes deset tisíc letů. To je opravdu rekord," říká vedoucí letového provozu Václav Kmínek a dodává: „V minulých letech bývalo letů méně, tak čtyři až pět tisíc. Maximum, co pamatuji, bylo sedm tisíc letů."

Letiště v Ostašově totiž začínají čím dál víc využívat i lety ze zahraničí. Vnitrostátní lety ale stále převažují. Přistávat zde mohou ale jen malá letadla. Chybí totiž pevná přistávací dráha, letadla tak dosedají na trávě. Navíc tu chybí osvětlení, takže není možný noční provoz. Na větší rozvoj letiště zatím nemá město jako vlastník peníze. Jen pevná dráha by totiž přišla na skoro tři sta milionů korun.

Krach referenda

Kvůli tíživé finanční situaci město už několikrát přemýšlelo o prodeji letiště. V roce 2013 dokonce kvůli tomu proběhlo referendum. Jenže skončilo nezdarem. Dostavilo se k němu jen 16,9 % oprávněných voličů namísto 35 % požadovaných zákonem. V současné době radnice od záměru prodeje ustoupila. „Je zřejmé, že zachování letiště, byť pro generace příští, má velký význam. Kdybychom letiště prodali nebo rozparcelovali pro bytovou výstavbu, byl by to nevratný krok. V Liberci a okolí není jiná plocha, kde by naši potomci mohli popřípadě nové letiště vystavět," uvedl před časem náměstek primátora Tomáš Kysela.