Jednali o situaci v českolipské firmě Delphi Packard, která během pár měsíců propustí více než patnáct stovek zaměstnanců.

„Ujistili mě, že v nejbližších dnech zkontaktujÍ americké majitele společnosti Delphi Packard. Ambasador John Ordway mě rovněž informoval, že jak on osobně tak i obchodní oddělení velvyslanectví, situaci velice pečlivě sledují a věří, že dojde k dohodě mezi vlastníky společnosti a odbory, aby se společným úsilím podařilo zabránit případné stávce,“ řekl Stanislav Eichler.

Ten o schůzku na americké ambasádě usiloval proto, aby si propuštění zaměstnanci po sedmnácti letech práce pro Delphi Packard odnesli zasloužené, slušné a odpovídající odstupné.

Ať slušně zaplatí

Delphi Packard Electric ukončí výrobu kabelových svazků v České Lípě do května 2011. Důvodem jejich rozhodnutí je nedostatek zakázek, a proto přesune provoz do levnějšího Rumunska.

Ještě před dvěma lety společnost zaměstnávala 3,5 tisíce lidí, dnes jich je kolem sedmnácti stovek. Odejít má zhruba patnáct set lidí. Těm chtějí odboráři vyjednat co nejvyšší odstupné, a to ve výši 10 až 24 násobku průměrného měsíčního platu podle odpracovaných let.

Na podporu jejich požadavku demonstrovalo minulý týden několik stovek zaměstnanců před branami podniku. Pokud se odboráři nedohodnou s vedením firmy, jsou lidé připraveni stávkovat.

Stávka hrozí

Podle šéfa odborového svazu zaměstnanců Delphi Packard by se mělo v pondělí s konečnou platností rozhodnout o tom, kdo bude zprostředkovatelem při jednání mezi odbory a vedením společnosti. „Pokud nepřistoupí na naše návrhy, je možné, že přijmeme ten jejich, abychom situaci déle neprodlužovali,“ nastínil Ladislav Bělohlav.

Zprostředkovatel bude mít patnáctidenní lhůtu na to, aby se obě strany dohodly na kompromisu. „Vzhledem k dosavadním krokům vedení, které stále nepředložilo žádnou přijatelnou nabídku, se domnívám, že zaměstnanci budou o slušné odstupné žádat prostřednictvím stávky,“ shrnul Ladislav Bělohlav.

Stávka by zkomplikovala situaci řadě automobilových výrobců. Několikadenní výpadek ve výrobě by totiž mohl zastavit práci například v mladoboleslavské Škodovce, protože v Delphi jsou zásoby svazků pro automobily jen na tři dny.

Už před třemi týdny přitom musela Škodovka přerušit na dva dny výrobu kvůli výpadku v zaplaveném chrastavském podniku Grupo Antolin, který Škodě dodává interiérové díly. Škoda přitom zažívá jedno z nejlepších období posledních let, prodeje proti loňskému roku výrazně stoupají.