Po dlouhé zimě se konečně oteplilo, silnice uschly a cyklisté se radují, protože přichází sezona. Je třeba kolo trochu uvést do pořádku. Nutná je nejen kontrola a seřízení důležitých částí, jako jsou brzdy, správné nahuštění plášťů nebo dotažení kol v rámu či kontrola hlavového složení a řidítek, ale i seřízení řazení.

Kritéria při výběru a koupi kola


Některým kolo možná dosluhuje a jiní se rozhodli, že s cyklistikou letos začnou. Při nákupu bicyklu je nutné položit si několik základních otázek. Zásadní je správné určení druhu kola, například zda bude jezdit v terénu. Pro kombinaci silnice – terén je nejlepší krosové kolo, které se taktéž hodí pro cykloturistu.

Pouze galuskové kolo je ideální na silnici. Dále musí každý potenciální nákupce zvážit svoji finanční situaci a v neposlední řadě i správnou velikost kola.

Ceny a trendy nových kol

Ceny jsou velmi individuální, někomu stačí kolo za sedm tisíc korun a jinému k nákupu nestačí ani čtyřicet tisíc korun. „Naše firma nefunkční kola neprodává,“ řekl prodejce obchodu s cyklistikou Aleš Kulhánek.

Ceny ve specializovaných obchodech začínají od pěti tisíc korun, střední třída se pohybuje mezi deseti až patnácti tisíci a vyšší třída má rozpětí šestnáct až třicet tisíc korun. „Pro náročného zákazníka se ceny mohou vyšplhat ještě výš,“ poznamenal Kulhánek.

Trendy, spojené s kategorií drahých kol, jsou možnosti zakoupení 20 až 30 rychlostí. V cenách nad padesát tisíc korun převládají karbonové rámy. V oblasti designu je aktuální kombinace více barev a ladění doplňků, jako třeba řídítka a sedla. Hodně se preferuje barva bílá.

„V běžných horských kolech nad třináct tisíc je jasná nadvláda kotoučových brzd a kola bez odpružené vidlice nenajdete. U kol krosových je také velké množství modelů s kotoučovými brzdami,“ přiblížil trendy prodejce.

Doplňky a kategorie jízdních kol

Doplňky na kola zůstávají v zásadě stejné. Liší se spíše novým vzhledem. Pro letošní cyklistickou sezonu i větším výběrem typů a barev.

Kola se dělí do těchto základních kategorií: dětská kola ve velikostech dvanáct až dvacet čtyři. Horská kola rozlišujeme na pánská a dámská s pevným rámem a dále na kola celoodpružená.

Další kapitolou jsou kola krosová, opět pro pány a dámy. A poslední z výčtu zůstávají silniční kola, která se prodávají nejméně.

Pokud jde o údržbu a servis, záleží na tom, v jakém stavu je kolo přivezené do příslušné prodejny, která servis zajišťuje. Pokud kolo potřebuje pouze lehký servis, stačí zákazníkovi 300 až 400 korun. Když je kolo pojízdný vrak, tak se částka může rychle vyšplhat nahoru.

Lepší kola jsou dnes už poměrně složitá, proto amatér bez znalostí a potřebného nářadí nemá šanci kolo řádně opravit . „Naši mechanici absolvují každý rok několik školení. Nářadí, které máme, je na vysoké úrovni, jelikož pořizovací náklady na jeho zakoupení jdou do desítek tisíc,“ doplnil Kulhánek.

Nabízené služby nejsou jen servis

Každý dobrý podnik, který prodává kola, by měl nabízet široký sortiment bicyklů ve všech velikostech a provedeních, aby si zákazník mohl vybraný produkt ihned zakoupit.

Dalším důležitým momentem je perfektní seřízení kola. Některé firmy nabízejí i bezplatný garanční servis po jeho zajetí. Snaží se co nejdříve a ke spokojenosti zákazníka poskytovat záruční a pozáruční servis, aby kolo zůstalo ve velmi dobrém stavu. „Máme vyškolené prodavače, kteří rádi pomohou vybrat správný typ, velikost a doporučí zákazníkovi vhodné doplňky,“ uvedl oslovený prodejce s tím, že kladou velký důraz na férové ceny a zákaznické slevy na kola, výbavu a servis bicyklů od nich.

„Kola Merida jsou dokonce pojištěná na jeden rok proti krádeži. Pokud se kolo ztratí, zákazník dostane nové. Veškeré zakoupené doplňky pomůžeme vybrat a ihned našim zákazníkům bezplatně nainstalovat,“ uzavřel Aleš Kulhánek.