„Myslím, že jsem dobrá řidička. Můj postřeh a rychlá reakce mě kolikrát uchránily od nehody,“ zcela vážně prohlásila autorova známá při kavárenské debatě o řízení auta.

A to i přesto, že během posledních dvou let jednou nabourala a jednou definitivně zrušila služební vůz, dvakrát ji lapili policisté na radar, když si to přes obec uháněla sedmdesátkou, a jednou ji popotahovali strážníci za bezohledné parkování ve městě.

Prostě typická česká řidička. Takových jsou plné silnice, pochopitelně i v mužském vydání. Podle policejních statistik jsou nejčastějšími příčinami nehod nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená rychlost. Tyto dvě okolnosti stojí u zhruba tří čtvrtin všech silničních havárií.

„S řízením auta je to jako se vším. Kdo chce být dobrý řidič, nemůže se spokojit s tím, co se kdysi naučil v autoškole, ale musí se učit stále,“ říká Pavel Dušánek z Racing Arény Sosnová, kde pro začínající i zkušené řidiče pořádají kurzy bezpečné jízdy.

Podle jeho zkušeností mnozí čeští řidiči neumějí ovládat auta stále „našlapanější“ moderními technologiemi. „Řidič absolvuje autoškolu na nějakém menším levnějším autě, jenže pak často přesedlá do mnohem dražšího vozu vybaveného systémy, jež neumí správně používat,“ podotkl.

Typickým příkladem je nesprávná reakce na antiblokovací systém při prudkém brzdění. „Zapojení ABS se projeví tak, že brzdový pedál začne kopat. Většina řidičů v tu chvíli instinktivně nohu z pedálu odlehčí, a to je chyba. Znemožní tím systému efektivně pracovat, což může mít za následek nebezpečné prodloužení brzdné dráhy auta,“ popsal Dušánek.

Podobné je to prý s chybnými reakcemi na počínající smyk u aut, která jsou vybavena elektronickým stabilizačním systémem. „Řidič strhne volant na opačnou stranu, aby smyk vyrovnal. Jenže tím jenom zmate systém, který pak neví, na co má reagovat.“

Všechny tyto věci včetně zvládání smyku či aquaplaningu si mohou řidiči na autodromu v Sosnové bezpečně vyzkoušet. „V teoretické části kurzu se probírají základní principy defenzivní jízdy, protiprávní jednání a jeho důsledky, způsob řízení a jízdy či například řešení krizových situací. Pak následuje praktická část, během níž si řidiči zkouší brzdnou dráhu na suché i mokré vozovce, vyhýbací manévry nebo zvládání smyku,“ popisuje Jan Peškař, vedoucí centra kurzů bezpečné jízdy.

Ačkoli jednodenní kurzy nejsou nejlevnější záležitostí, nyní stojí téměř tři tisíce korun bez daně, zájem o ně mezi řidiči stoupá. „Hlásí se k nám řidiči od 18 do 70 let s auty od Škody 105 po limuzíny za miliony,“ podotkl lektor.

Jízdy za trest

Autodrom v Sosnové od loňského podzimu funguje také jako „polepšovna“ pro řidiče. Autodrom je kromě mosteckého jediným zařízením v republice, které má akreditaci na kurzy bezpečné jízdy kvůli odpočtu trestných bodů. Během loňského roku si sem přišlo „vyprat“ papíry přes čtyři sta řidičů.

„Dvacet až třicet procent řidičů, kteří u nás absolvují tyto kurzy, se sem vrací a ještě s sebou přivedou rodinné příslušníky či známé,“ uvedl Dušánek.

Loni došlo na silnicích v Libereckém kraji k 4 366 nehodám, zahynulo při nich 25 lidí. Ačkoli je to nejnižší číslo za posledních devět let, hodlá kraj ve spolupráci s Policií ČR, městskými strážníky, BESIP a Českým červeným křížem nabízet řidičům různé preventivní a výchovné akce, budou mezi nimi i kurzy bezpečného řízení.

„Letošním tématem číslo jedna bude nepřiměřená rychlost. V rámci takzvaných Týdnů bezpečnosti nabídneme řidičům například kurzy bezpečné jízdy na autodromu,“ uvedl Jan Polák, vedoucí BESIP pro Liberecký kraj.