Za autobusovou dopravu zaplatí město Jablonec a přilehlé obce v desetiletém období přibližně 742 milionů korun. Cenu na zakázku trvající od 1. února 2021 do 31. ledna 2031 odhadli jablonečtí zastupitelé po externích poradách s experty. Tím také poněkud ztrácí význam před několika lety založená společnost Jablonecká dopravní. Tehdy politici kalkulovali, že by se vyplatilo vybudovat vnitřní dopravní společnost ve vlastnictví města a obcí „na zelené louce“.

Nyní je ale vše jinak. „Když jsme vše prověřovali, ukázal se systém postavený na vnitřním dopravci ekonomicky méně výhodný a rizikovější,“ poznamenal ředitel Jablonecké dopravní Luboš Wejnar. Budoucnost městské společnosti je tak ve hvězdách, jablonečtí zastupitelé o ní rozhodnou v lednu příštího roku.

Vedení magistrátu po dohodě s Dopravním sdružením obcí Jablonecka (DSOJ) vypíše na zajištění linkové dopravy veřejnou soutěž. Město je zadavatelem, ale výběrové řízení a celou administrativu má na starosti nezávislá externí firma. Výsledky soutěže pak projedná výběrová komise složená ze zástupců Jablonce a dotčených obcí. „Bude se soutěžit služba. Soutěž chceme vyhlásit na začátku ledna, podle všech pravidel bude trvat asi tři čtvrtě roku,“ popsal primátor Jablonce Jiří Čeřovský.

Na základě výběru pak uzavře město jako zadavatel zakázky separátní smlouvy s každou členskou obcí DSOJ zvlášť. Tento postup už schválili zastupitelé všech dotčených obcí.

Přímo v Jablonci bude nový dopravce brát z městské kasy asi 60 milionů korun ročně, zbylých zhruba 14 milionů pak doplatí za stejný čas okolní obce. Po Jablonci najede dopravce za rok kolem jednoho milionu kilometrů, po okolních obcích asi 412 tisíc kilometrů.

Možné komplikace

Pokud se ale bude některý z neúspěšných účastníků soutěže odvolávat a soutěž tím komplikovat, může vzhledem ke krátkému časovému horizontu v dopravě po Jablonci a okolí nastat podobná krizová situace jako letos v lednu. „Věříme, že se tak nestane. I na takovou variantu jsme však připraveni. Legislativa věc řeší tak, že pokud město prokáže, že udělalo všechny možné kroky k zajištění dopravní obslužnosti, může uzavřít smlouvu napřímo s dopravcem, maximálně však na dva roky,“ vysvětlil primátor.

Přesně to se stalo na začátku tohoto roku. Až na konci letošního roku měla totiž skončit smlouva DSOJ s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), pro které subdodavatelsky službu na Jablonecku zajišťoval dopravce BusLine. Ten ale loni v červenci vypověděl smlouvu kvůli neuhrazeným pohledávkám. Dopravní podnik už nebyl letos schopen dopravu v Jablonci zajistit, a město proto na konci ledna narychlo uzavřelo přímou dvouletou smlouvu s BusLinem. Skončí 31. ledna 2021.

Opozice v jabloneckém zastupitelstvu veřejnou soutěž kritizuje. Obávají se, že bude „ušita na míru“ současnému dopravci, tedy společnosti BusLine. „Nebudeme mít žádnou kontrolu nad cenou, za kterou se jezdí, ani nad účetnictvím společnosti,“ zmínil zastupitel Jan Polák.