Nejdříve zhroucení odbavovacího a informačního systému, nyní nedostatky v práci řidičů. Nový provozovatel městské dopravy v Jablonci nad Nisou společnost ICOM transport, respektive její subdivize ČSAD Slaný, se dál motá v problémech.
„Čekal jsem na spoj přímo na autobusovém nádraží a skoro mi ujel, protože vyjížděl z jiného stanoviště. Naštěstí si toho další cestující všimli,“ postěžoval si na provoz MHD Jiří Černý z Jablonce.
Podobné problémy registruje jablonecký magistrát i jinde. „Řidiči přejíždí zastávky, mají problém s dodržováním jízdního řádu, s ovládáním odbavovacího zařízení a s informovaností cestujících,“ popsal neduhy prvních dní ředitel městské společnosti Jablonecká dopravní Luboš Wejnar.

Nejvíce poznatků předávají magistrátu cestující, kteří jezdí MHD denně. Jako si například postěžovala Lucie Straková: „Zavírají před vámi dveře, nebo naopak dveře pro výstup vůbec neotevřou, nepamatují si cestu, objíždí dvakrát autobusák, nebo jede úplně jinou trasou. Brzdí na poslední chvíli a člověk lítá ze strany na stranu a má co dělat, aby se udržel na nohách,“ přiblížila Straková, která projíždí po městě autobusem i čtyřikrát denně. Cestující poukazují také na zpožděné nebo zcela vynechané spoje nebo na to, že řidiči používají za jízdy mobilní telefony. Vadí jim také, že někteří řidiči z ciziny, především Ukrajinci, nerozumí česky.
Ale najdou se cestující, kteří řidiče obhajují. „Byla jsem svědkem toho, kdy řidiči autobusu počkali, či ještě jednou zastavili, protože viděli, že někdo dobíhá autobus. Je to člověk od člověka,“ popsala Deníku Helena.
Město se snaží s dopravcem problémy intenzivně řešit. „Řidiči z Ukrajiny, na které bylo nejvíce stížností, už nejezdí. Od pondělí minulého týdne byli ostatní převedeni na jednodušší linky. Dopravce na naše upozornění znovu začal proškolovat všechny řidiče, aby řádně dokázali zacházet s odbavovacím zařízením,“ přiblížil Luboš Wejnar.

Problémy v jablonecké MHD řeší i primátor Miloš Vele. „Situace už je vyhrocená, proto jsme si vše se zástupci společnosti vyříkali. Slíbili nám, že na linkách, kde dochází k největším problémům, dají ty zkušenější řidiče,“ poznamenal.
Sám si myslí, že dopravce měl od podepsání smlouvy spoustu času, aby řidiče cizince na český jazyk připravil. „Je to stoprocentně chyba na straně dopravce, kterou naši cestující trpí,“ myslí si Vele.
Společnost ICOM transport vysvětlila, že z důvodu nedostatku profesionálních řidičů na pracovním trhu jsou cizinci významnou pomocí. „Tomuto trendu se nelze vyhnout. Zintenzivnili jsme výuku českého jazyka. Všem našim řidičům z ciziny pomáháme s jazykovými kurzy, distribuujeme jim výukové materiály a následně je testujeme ze znalostí,“ reagovala na výtky předsedkyně představenstva ICOM transport Kateřina Kratochvílová.
Podle jejích slov nemají řidiči možnost vysvětlovat cestujícím návaznost všech spojů po Jablonci, tuto informaci cestující má získávat na informacích.
Magistrát prozatím nechce řešit problémy v MHD v právní rovině. „Nechci, aby byl v Jablonci kolaps dopravy a nechci být tak tvrdý. V tuto chvíli by nám vypadlo asi 10 řidičů, kteří česky neumí. Pojďme tomu dát nějaký čas,“ prosí primátor ke schovívavosti Jablonečany.

Někteří zastupitelé, jako například Michal Švarc za SPD, po sankcích už volají. „Určitě bychom při tom jednání měli zohlednit, že poskytovatel šel do smlouvy s jasně nastavenými parametry, které nedodržel. Jestliže město nebude vynucovat uzavřené smlouvy se svými partnery, tak se bojím, že se nám to může v brzké době vrátit ve zlém,“ vysvětlil Švarc.
Od února převzal provozování MHD v Jablonci nový dopravce ČSAD Slaný, dceřiná společnost ICOM transport. „Převzetí provozu MHD proběhlo z naší strany hladce. Předávání proběhlo krátce po půlnoci na zastávce v Rychnově,“ popsala Michaela Nosková za dopravce.
Jenže už dopoledne bylo vše jinak. Autobusy MHD 1. a 2. února nabíraly i dvacetiminutové zpoždění, řidiči byli bezradní kvůli kolabujícímu odbavovacímu systému. V autobusech totiž selhávalo GPS i odbavování cestujících. „Na základě těchto výpadků ztráceli někteří řidiči pojem o čase a tím začali nabírat zpoždění,“ doplnila Nosková. „Vlastně nic nefungovalo, bral jsem lidi do autobusu zadarmo. Ještě jsem nic podobného nezažil, ale jet jsme museli,“ popsal jeden z řidičů dopravce obsluhujícího Jablonec nad Nisou a přilehlé obce.

Společnost ČSAD Slaný vyhrála výběrové řízení na zajišťování městské dopravy v Jablonci a okolí na pět let, a to od 1. února 2023. Město nasmlouvalo dopravní výkon 1 370 000 linkových kilometrů v kalendářním roce dle jízdních řádů, tedy skoro 7 milionů linkových kilometrů za celou dobu zakázky.
Nejnižší nabídka činila 54,97 koruny za kilometr. Bývalý dopravce, společnost Umbrella Coach & Buses, do 31. ledna 2023 zabezpečovala dopravní obslužnost Jablonecka s celkovou cenou 60,56 koruny za kilometr.
ICOM transport patří k největším dopravním firmám v zemi - provozuje 800 autobusů, 300 souprav nákladních vozidel a zaměstnává 1 800 lidí. Roční tržby skupiny dosahují čtyř miliard korun.