Nová vyhláška a obnovené značení začaly platit 1. dubna letošního roku a ihned vyvolaly velké emoce. Proto nyní projde v podstatě plošný zákaz vjezdu automobilů další regulací. Příznivější pro podnikatele a závoznické firmy.

„Spediční firmy si u nás neustále domlouvají schůzky, aby se informovaly, kdy vůbec do centra mohou. Podněty od nich i od podnikatelů řeší nová dopravní komise,“ zmínil náměstek primátora Štěpán Matek.

Proti dalece přísnějším dopravním omezením v centru Jablonce vystoupila už před několika dny zdejší politická opozice. K dopravní úpravě v centru města došlo podle opoziční ODS bez diskuze s občany. A prý nedošlo ani ke konzultaci s těmi, kterých se úprava dotkla nejvíce, s podnikateli a majiteli provozoven na pěší zóně. „Bez nadsázky se dá říct, že kvůli několika neukázněným taxikářům a rozvozcům pizzy a kvůli nečinnosti městské policie byli potrestáni ti, kteří tvoří život v centru města – obchodníci, restauratéři a hlavně obyvatelé,“ řekl bývalý primátor Jablonce a nyní poslanec Petr Beitl.

Proti taxikům

Přísnější regulaci dopravy v centru města přitom podle primátora Milana Kroupy vyvolaly právě časté cesty vozů taxi. „To byl prvotní impulz. Dnes ale vidíme, že nová nařízení opravdu brání podnikatelům i dodavatelům. Vyhláška i dopravní značení se bude určitě měnit,“ dodal primátor.

„Zásobování musí probíhat tak, aby byli spokojeni jak podnikatelé, tak jejich zákazníci,“ dodal Milan Kroupa.

Pěší zóna musí podle vedení magistrátu přesto zůstat pěší zónou. „Vše se snažíme optimalizovat, aby bylo centrum klidovou zónou,“ doplnil Štěpán Matek.

Magistrát po dohodě s policií od 1. dubna obnovil původní dopravní značení v centru města. Omezení dopravy se dotklo ulic Lidická, Kubálkova a Mírového náměstí. Zásobování na pěších zónách je možné od 17 do 9 hodin ráno.

Jde tak o návrat k dopravnímu značení, které bylo před lety de facto odstraněno. A po centru začalo projíždět daleko více aut, byť musela mít povolení. „Reagovali jsme na zvýšený výskyt automobilů, které využívaly pěší zóny ke zkrácení trasy. Někteří řidiči navíc nerespektovali značení a nedodržovali předepsanou rychlost 20 kilometrů v hodině,“ upřesnil Matek.

V dolní části ulice Lidická směrem k ulici 5. května byly za mostem instalovány betonové květináče, které vymezují pěší zónu. Na opačném konci pak květináče  vyrostly v ulici Kubálkova mezi Střední uměleckoprůmyslovou školou a vyšší odbornou školou. „Na Mírovém náměstí jsme instalovali odnímatelné sloupky, a to v prostoru mezi postranním schodištěm a prodejnou Baťa, jejich obslužnost zajišťuje městská policie,“ sdělil Štěpán Matek.

„Instalací květináčů a sloupků chceme provoz na pěších zónách omezit, a to především kvůli bezpečnosti chodců. Chápeme však, že je nutné povolit vjezd zásobovacím vozům. Pro ně je určen čas mezi pátou odpolední a devátou hodinou ráno,“ připomněl náměstek.