Zastupitelé zvedli ruku pro mimoúrovňové křížení s dlouhým tunelem, který nahradí současnou světelnou křižovatku na Palackého ulici.

Zastupitelé i obyvatelé Jablonce vybírali ze třech variant a nakonec si zvolili tu nejdražší, ale podle průzkumu nejefektivnější. „Museli jsme se rozhodnout do konce listopadu, abychom mohli čerpat peníze z Evropské unie,“ uvedla mluvčí jablonecké radnice Jana Fričová.

Odhadovaná cena mimoúrovňového křížení je tři sta padesát milionů korun s tím, že padesáti miliony se bude podílet na financování město Jablonec.

„Bude se jednat o rozvržení chodníků, zeleně a dalších věcí, které se budou tvořit v průběhu času. Nutná bude také spolupráce s městským architektem, aby se netvořila například masa betonu,“ zmínil místostarosta Jablonce Otakar Kypta. Místostarosta také potvrdil, že jižní obchvat je dále v jednání a o něm budou rozhodovat v červnu příštího roku.

Vedení města se také zeptalo lidí, kteří v lokalitě výstavby žijí, která varianta je pro ně nejlepší. „Jednoznačně zvítězila podpovrchová varianta, naopak zcela zamítli kruhový objezd,“ dodala mluvčí Jana Fričová.

Za vhodný termín realizace stavby pokládají zastupitelé ten, kdy se začne stavět silniční propojení z Kunratic do Jablonce k bývalému Liazu, tedy v roce 2011.

Kvůli výstavbě tunelu budou muset odklonit dopravu

Kvůli průjezdnosti městem bude nutné odklonit dopravu, a to přes Vratislavice a Rádelský mlýn. Přestože bude v letech 2011 zatížení dopravy zřejmé, zastupitelé se shodují, že rozhodnout zavčas bylo třeba. „Nejhorší varianta by byla, nepřijmout žádné řešení,“ řekl Jiří Čeřovský.

MUDr. Jörg k tomu dodal, že 30 let se tu přemýšlí nad řešením dopravy v tomto místě a dnes mají zastupitelé konečně šanci rozhodnout. Už během diskuse na zastupitelstvu bylo jasné, že zastupitelé budou hlasovat pouze sami za sebe, a ne na základě dohody v jednotlivých klubech.

Proti byl například Petr Beitl. „Kruhová křižovatka by tam mohla být do dvou let, mně připadá tunel pro tuto lokalitu příliš brutální,“ uvedl. Další názor od Petra Karáska byl takový, že rozhodnout se musí, i když on osobně pro tunel není. Podobnou variantu té dnešní ale podle něj už nakreslili projektanté před rokem 1989.

Dvě stě šedesát pět metrovým tunelem v oblasti křížení Palackého ulice, U Přehrady a Vrchlického sady by tak město předešlo dopravní krizi. V budoucích letech, i podle dopravní studie, by mohlo dojít ke kolapsu dopravy. Už nyní totiž křižovatkou ulic U Přehrady a Palackého projede během jednoho dne jedním směrem 18 570 aut, což byla původně prognóza pro rok 2012.

Počet projíždějících aut se tak od měření před třemi lety zvýšil o třetinu. Architekt Ivan Lejčar zase uvedl, že 20% dopravy je turistická tranzitní směrem do Polska a hor, 30% tranzitní z Jablonce směrem do Liberce, ale 50% dopravy zatěžuje místní pohyb, zejména směrem od centra do Mšena.

Při hlasování bylo dvacet zastupitelů z šestadvaceti přítomných pro variantu dlouhého tunelu.