Josef Malík z Jablonce si neumí město bez autobusů představit. „Jezdím hromadnou dopravou po celém městě. Do Pasek k přehradě, na Dobrou vodu na procházky,“ připomíná. Že by autobusy nevyjely? „To není možné. Ledaže by vyhlásili stanné právo nebo začala válka. Jinak tomu nemůže normální člověk porozumět,“ kroutí hlavou.

Ani neví, že v zákulisí právě probíhá vcelku lítý boj o to, zda a jak vyjede MHD v Jablonci po 26. lednu příštího roku. Dopravní podnik není podle Dopravního sdružení obcí Jablonecka schopen garantovat, že spoje po inkriminovaném dnu vyjedou. Právě k tomuto datu totiž dopravnímu podniku vypověděl smlouvu dopravce společnost BusLine. Údajně kvůli neproplaceným fakturám.

Podle primátora Liberce Tibora Batthyány si BusLine svévolně navýšil zálohové platby u ceny za dopravní výkon, aniž by to předem s někým konzultoval. „Dopravní podnik se drží toho, co bylo domluveno, a zálohy posílá v původní výši. Upravené faktury se vrátily k doplnění,“ popsal Tibor Batthyány.

Protože DPMLJ faktury neproplatil a proplatit nehodlá, BusLine vypověděl smlouvu o zajištění dopravní obslužnosti. Ta měla končit na konci roku 2019, nyní ale skončí už v lednu. Ve středu se kvůli nastalé situaci sejdou i jablonečtí zastupitelé. „Těch kauz kolem dopravního podniku je více a nelze je směšovat. Pro nás je ale právě tato konkrétní situace velmi vážná,“ sdělil primátor Jablonce Petr Beitl.

Řešení dopravní obslužnosti Jablonecka je zatím v nedohlednu a situace se podle primátora stává kritickou. „Potřebujeme od dopravního podniku jasný signál, že doprava bude zajištěna. Pokud ne, musíme hledat jiná řešení,“ doplnil. Podle předsedy Dopravního sdružení obcí Jablonecka a starosty Rychnova Tomáše Levinského se situace musí vyřešit tento měsíc.

Mají se tedy lidé bát, že by autobusy MHD po Jablonci a okolních obcích nevyjely? Prý ne. „Existují dvě cesty. Buď požadovaná garance směrem od DPMLJ. nebo varianta B. Ta by znamenala hledání nového dopravce, třeba i na kraji. V nejzazším případě je možné objednat dopravce i bez výběrového řízení, to je ale extrémní situace, do které se nechceme dostat,“ popsal Tomáš Levinský.

ZA ZÁDY PODNIKU?

V praxi je tak možné, že se sdružení domluví na dopravní obslužnosti přímo s BusLine a dopravní podnik obejde. „Garantujeme občanům, že veřejná doprava ve městě zůstane zachována,“ ujistil primátor Petr Beitl. Jablonec není prvním městem, které musí řešit potíže s veřejnou dopravou. „Například Přerov stál před dvěma lety před podobným problémem. Situace je řešitelná,“ popsal primátor.

Veřejnou autobusovou dopravu na Jablonecku zastřešuje Dopravní sdružení obcí Jablonecka, které si služby objednává u DPMLJ. Subdodavatelem dopravního podniku je společnost BusLine, která v Jablonci provozuje 32 autobusů. Jablonecká radnice na sklonku letošní zimy založila vlastní dopravní podnik, akciovou společnost Jablonecká dopravní. Čerstvě zrozená městská firma má zajistit hromadnou dopravu v Jablonci od 1. ledna 2019.