Dostavba rychlostní silnice R35 na trase Rádelský Mlýn - Úlibice. Snad všichni se shodují, že je potřeba. Problém je, že rychlostní silnici na svém území nikdo nechce.

Dříve existovaly pouze dvě varianty dostavby. Jižní, která by vedla Středočeským krajem a severní, která by se dotkla Českého ráje. Proti tomu se ale vzbouřilo město Turnov i okolní obce.

A tak vznikla další varianta, superseverní, která by se významně dotkla i Jablonecka. Je to možnost s přehledem nejdražší. Zahrnuje tunely a desítky mostů. A i tato varianta se setkala s velkým odporem.

Například na Malé Skále, kde by měl podle navržených plánů v části Mukařova vyrůst 340 metrů dlouhý most. Na reakce jsme se zeptali starosty obce Jiřího Nejedla.

Co si myslíte o superseverní variantě dostavby silnice R35, a jaký dopad by měla přímo na vaši obec?
Je to nesmysl. Tato varianta je z hlediska zásahu do životního prostředí a krajiny vyložená zrůdnost. Silnice by vedla nad přírodním parkem Maloskalsko a zničila by údolí Jizery. Snad ani není možné, aby tato varianta v jakékoliv ekologické studii vyšla pozitivně. Je to jednoznačně nejhorší možnost ze všech. Vezměte si už jen ten paradox, že v přírodním parku Maloskalsko nesmíme ani postavit dům a teď hrozí, že by tam vznikl několikasetmetrový most.

Jaké kroky můžete jako obec podniknout proti realizaci superseverní varianty R35?
Už asi před měsícem jsem kontaktoval Liberecký kraj a poslal na krajský úřad jednohlasné usnesení zastupitelstva, které superseverní variantu R35 odmítá. Zúčastnil jsem se také veřejného setkání ohledně superseverní varianty R35 v Rychnově, kterou iniciovalo nedávno vzniklé občanské sdružení Občané proti superseverní variantě R35.

Hlásíme se k tomuto sdružení a masivně rozšiřujeme členskou základnu. Daří se to, protože stále více lidí si uvědomuje, co by vznik silnice znamenal. Občanskému sdružení jsem také doporučil kontaktovat vládního zmocněnce.

Myslíte si, že vznik tohoto občanského sdružení může hrát ve výsledku nějakou zásadní roli?
To rozhodně. Vzniklé občanské sdružení může mít dokonce klíčový význam. Kdyby tu nebylo, obecně by se vědělo pouze o odporu a negativních stanoviscích vůči severní variantě.

Jak se k tomu, že by silnice R35 vedla Mukařovem, čili přímo přes Malou Skálu, staví místní lidé?
Nenašel byste jediného člověka, který by řekl, že by to přivítal. Odpor je jednotný a stále narůstá.
Mluví se o tom, že jižní varianta dostavby R35 pravděpodobně vypadne ze hry a ministerští úředníci budou rozhodovat mezi superseverní a severní variantou.

Sever, který by se dotkl Českého ráje, je podle vás přijatelnější?
Jednoznačně tvrdím, že je přijatelnější. V rámci severní varianty se dá narozdíl od superseveru stavět ekologicky a je možné silnici i odhlučnit. Několikasetmetrové mosty, které by měly vzniknout v rámci superseverní varianty, neodhlučníte. Severní varianta navíc do Chráněné krajinné oblasti Českého ráje jako takové v podstatě nezasahuje.

Ve věci ale zřejmě nikdo neustoupí…
Jestli jižní varianta skutečně padne, bude to boj. Zvláštní roli v něm hraje Turnov, který je ve věci rozpolcený. Turnovští vědí, že tah z Turnova do Jičína je špatný a musí dojít ke změně, jenže spoustě lidí severní varianta z osobních důvodů vadí.

Každý bude vždycky proti tomu, aby na jeho území vedla taková silnice, to je jasné. Nám a celému občanskému sdružení Občané proti superseverní variantě R35 jde ale především o to, aby byla celá věc skutečně objektivně posouzena a aby při rozhodování nehrály roli žádné lobbistické skupiny.