Pozitivní diskriminace. Sousloví, které se stává větším trnem v oku majoritní společnosti, opět vyplula na povrch. S dobrým úmyslem, ne však zcela šťastně. Myslí si to alespoň cestující tramvaje mezi Jabloncem a Libercem.

„Taky obracím každou korunu, ale cestu do práce a syn do školy si platit musíme. Nechápu, proč lidé ze Zeleného údolí získávají další privilegia,“ říká paní Alena. Ve chvíli, kdy stojíme namačkáni v odpoledním spoji do Liberce. Naslouchající pán se přidává. „Tohle by mělo skončit. Romové se ohánějí tím, že jsme rasisty. Ale prosím vás, copak je normální, že mají tolik věcí zadarmo? Podle mě ne, akorát všeho zneužívají. Ale když tohle řeknu nahlas, udělají ze mne rasistu,“ vysvětlil, proč nechce zveřejnit své jméno. Ostatně, v posledních několika letech se drtivá většina lidí bojí říci o romské komunitě cokoli.

Proč se zlobí lidé ve zdejší tramvaji? Popudil je fakt, že Dopravní podnik Jablonce a Liberce vydal pro obyvatele lokality Zelené údolí čtvrtletní jízdenky za dvě stě padesát korun. Nic na tom nezachraňuje fakt, že jízdenka platí jen jedné konkrétní lince a mezi přesně danými zastávkami. Tedy mezi zastávkou Měnírna a Tyršovými sady.

Nápad vznikl z popudu sociálních pracovníků jablonecké radnice. Děti ze Zeleného údolí totiž v drtivé většině musely do školy chodit po kraji frekventované silnice, protože na obyčejné jízdné jejich rodiče podle sociálních pracovníků nemají. V místě není žádný chodník a zvláště v zimě se stává cesta vysoce rizikovou. „Na silnici je velký provoz a pro děti to je nebezpečné,“ poznamenala autorka nápadu Anna Cínová, romská poradkyně při jablonecké radnici. I proto mnohdy děti školu nenavštívily.

Smířlivější je další z pravidelných cestujících. „Ty děti do školy chodí, to z tramvaje vidím. A na téhle silnici jde fakt o život. A když budou jezdit tramvají a budou jezdit do školy všechny, tak proč ne. V tomhle státě se vyhazuje za hlouposti a tohle mi přijde přece jenom rozumné,“ vysvětlil Petr z Jablonce.

Na období od října do prosince letošního roku připravil DPMLJ dvaadvacet jízdenek za výhodnou cenu dvě stě padesáti korun. „Do rodin s dětmi je prodávají sociální pracovníci. Tyto jízdenky by měly umožnit dětem z tíživých rodinných podmínek dopravu za vzděláním a kamarády,“ vysvětlila Martina Prokšová, mluvčí DPMLJ.

Projekt bude po ukončení vyhodnocen. „Ukáže se, zda mají občané ze sociálně vyloučené lokality zájem k řádnému užívání MHD za těchto podmínek,“ poznamenala Prokšová.

Pomůže vstřícnost dopravce zajistit pravidelnou školní docházku u dětí ze Zeleného údolí? To napoví až následující měsíce.

PROHLÁŠENÍ MĚSTA jABLONEC N. n.

Město Jablonec nad Nisou nefinancuje ani se jinak nepodílí na vydávání zvýhodněné jízdenky pro děti ze sociálně slabých rodin žijících v Zeleném údolí. Město bylo a je proti jejich vydání a jeho nesouhlasné stanovisko dal jasně najevo svým hlasem proti návrhu zavedení zvláštních jízdenek na jednání představenstva společnosti DPMLJ, a.s., také zástupce Jablonce Karel Dlouhý. Od počátku října je v oběhu 22 zvláštních jízdenek MHD platných pouze v úseku od stanice Měnírna (Zelené údolí) do Jablonce nad Nisou. Jde o pilotní projekt zlevněných přenosných jízdenek MHD, které DPMLJ, a.s. vydalo na vlastní náklady pro děti ze sociálně slabých rodin žijících v Zeleném údolí na cestu tramvají do školy. „Návrh na zřízení zlevněné přenosné jízdenky pro děti ze sociálně slabých rodin jsem odmítl už při osobním jednání s ředitelem dopravního podniku 12. září,“ říká starosta Petr Beitl. I přes nesouhlas města Jablonec nad Nisou je však zlevněná jízdenka od začátku října připravena k prodeji v počtu 22 kusů na náklady dopravního podniku, který provozuje městskou hromadnou dopravu na území Jablonce a Liberce včetně tramvajového spoje mezi oběma městy.„Tato problematika byla předmětem jednání představenstva společnosti, kde po delší diskuzi převládl většinový názor, který vedl k realizaci tohoto pilotního projektu,“ prohlásil předseda představenstva DPMLJ, a.s. Roman Šotola.