Frýdlantsko a Tanvaldsko od sebe sice dělí jen pár kilometrů, kdo ale nechce nebo nemůže využít auto nebo svoje nohy, musí dnes volit cestu vlakem až přes Liberec. Už letos v srpnu by ale mohla regiony spojit nová speciální turistická autobusová linka. Její start však závisí na úřednících a nutných povoleních.

Frýdlantsko s Tanvaldskem přímo spojuje pouze jediná silnice druhé třídy. Ta ale vede kolem vodní nádrže Souš, která zásobuje pitnou vodou jablonecký region. Jezdit po ní mohou pouze auta do 3,5 tuny, a to na základě výjimky. V zimě se silnice zavírá i pro ně.

Autobusem se dá z frýdlantské strany dostat nejdále na Smědavu, z tanvaldské strany pak nejdále k vodní nádrži Souš. Cílem kraje je, aby tyto dvě slepé větve spojila nová linka. Nasazen by na ni měl být elektrobus značky Iveco, který dopravce ČSAD Liberec vlastní od letošního května.

„Aktuálně řešíme povolení, aby elektrobus dostal výjimku a mohl v tom úseku jezdit alespoň přes letní sezonu,“ řekl Deníku hejtmanův dopravní náměstek Jan Sviták.

Poprvé možná už v srpnu

Pokud se povolení podaří získat, mohl by poprvé vyjet o srpnových víkendech. „Půjde o zkušební provoz, jakýsi první pokus, aby zde v dalších letech mohly jezdit autobusy na CNG,“ popsal Sviták.

Jaká by byla přesná trasa turistického spoje, ještě jasné není. Zvažuje se spojení Smědavy a Tanvaldu, ve hře byl třeba i Kořenov. Provoz elektrobusu je ovšem obzvlášť v kopcovitých úsecích limitován kapacitou baterie.

„Máme připraveno několik variant jízdních řádů. Pokud výjimku dostaneme, uděláme zkušební jízdy, které přesně ukážou, jaký bude dojezd autobusu a kde se podaří zajistit dobíjení. Podle toho se pak jízdní řád upraví,“ popsal Jiří Hruboň z krajské firmy KORID LK, která má veřejnou dopravu v kraji na starost.

Starosta Hejnic na Frýdlantsku Jaroslav Demčák je nové lince nakloněn. „Spojení mezi oběma oblastmi není dobré. Objíždět to okolo vlakem, to dají jen otrlí,“ prohlásil starosta. Například vlakové spojení Tanvaldu a Hejnic, kde se nachází třeba turisty vyhledávaný kostel Navštívení Panny Marie, trvá i s jedním přestupem asi hodinu a čtyřicet minut.

Atrakcí by se podle starosty mohla stát i samotná jízda elektrobusem „Ty nejsou úplně běžné, lidé na to mohou být zvědaví. Zvuky, které elektrobus vydává, připomínají jízdu metrem,“ popsal Demčák.

Zimní uzavírka

Starostové z Frýdlantska už před několika lety vyzvali kraj, aby silnici kolem Souše otevřel pro automobily celoročně. Argumentovali především tím, že se z výběžku stává kvůli tomuto dopravnímu omezení těžko přístupný region. Silnice ale prochází nejpřísnější zónou ochrany vodního zdroje, zimní údržba je tak komplikovaná. Silnice je navíc poměrně úzká a složité by bylo i samotné vyhýbání automobilů.