Modernější a čistší vlaky, lepší nádraží, kvalitnější služby. Tak by měla vypadat budoucnost vlakové dopravy na Jizerskohorské dráze. Krajští radní sice rozhodli, že vlaky zde budou dalších patnáct let provozovat České dráhy, podmínkou je ovšem zlepšení služeb, které jsou velmi často terčem kritiky ze strany cestujících.

„Nová služba Českých drah má vzhledem k výrazně vyšší kvalitě ambici získat nové cestující. Proto lze očekávat i postupný nárůst tržeb z jízdného a snižování výše prokazatelné ztráty,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.

Zájem mělo pět společností

Tendr na provoz Jizerskohorské železniční dráhy, která zahrnuje celý Frýdlantský výběžek, trať z Liberce přes Jablonec a Tanvald až do Harrachova, a také úsek ze Smržovky do Josefova dolu, vyhlásil Liberecký kraj na konci minulého roku.

Zájem mělo pět společností, ve finálovém kole si to však rozdaly pouze České dráhy a společnost Vogtlandbahn z nadnárodní skupiny Arriva. Obě nabídky byly podle tiskového mluvčího Libereckého kraje Jiřího Langera na srovnatelné úrovni.

České dráhy jsou levnější

Obě firmy například nabídly vybavení železnice novými výkonnými nízkopodlažními vlaky. O vítězství Českých drah nakonec rozhodl fakt, že jejich nabídka byla levnější. „Při srovnání kvalitativních parametrů vycházela příznivěji nabídka Českých drah, které nabídly ve své provozní koncepci vyšší spolehlivost provozu, jelikož mají větší počet záložních vozidel,“ uvedl Langer.

Smlouvu na zajištění zbylé železniční dopravy v kraji mají České dráhy pouze do konce roku 2011. Zastupitelstvo nedávno schválilo její prodloužení o dalších osm let, zároveň si ale vynutí, aby České dráhy vlaky modernizovaly a zlepšovaly i služby pro cestující.

Soutěže zvýší kvalitu dopravy

Liberecký kraj si od podobných soutěží dopravců slibuje zlepšení nevalné kvality železniční dopravy v kraji. Podobný tendr vypsal kraj loni na zhruba šedesát kilometrů dlouhou trať mezi Libercem, Žitavou, Varnsdorfem a Rybništěm. Tu v následujících deseti letech ovládne právě společnost Vogtlandbahn, která na trať nasadí moderní vozy značky Desiro, vybavené mimo jiné klimatizací a rampou usnadňující nástup vozíčkářů.