Devět lidí je obviněných poté, co detektivové Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) ve čtvrtek zasahovali v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a v dopravní společnosti BusLine. Měli se dopustit šesti trestných činů včetně poškození finančních zájmů Evropské unie. V pátek to uvedl mluvčí NCOZ Jaroslav Ibehej.

„Co se týče řízení provozu a podniku dovnitř, tak generálního ředitele zastupuje ekonomický ředitel Milan Červenka. A co se týče statutárního zastoupení, tak já jsem převzal pravomoci a povinnosti předsedy představenstva,” řekl novinářům v pátek místopředseda představenstva DPMLJ Jiří Řimánek.

Všechny zúčastněné bude policie vyšetřovat na svobodě. 

U neveřejného vazebního řízení v sobotu odpoledne každý ze tří zadržených strávil více než hodinu. "Nabídli jsme záruku za Luboše Wejnara místo vazby. To je jedna z možností, jak ji odvrátit," uvedl Lukáš Pleticha, náměstek jabloneckého primátora, který ale v tomto případě vystupoval jako člen občanského Sdružení pro obnovení elektrických drah v Jablonci.

Podle Pletichy, který je původním povoláním právník, se vyšetřování a celý případ může táhnout pět šest let, než jej vyhodnotí. "Myslím, že z toho mráčku, který se týká právě Luboše, kapat nebude," míní Pleticha.

„Trestní stíhání se vede pro trestné činy podplácení, přijetí úplatku, legalizace výnosu z trestné činnosti, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě, poškození finančních zájmů EU a porušení pravomoci při správě cizího majetku,” uvedl Ibehej.

Paragraf o poškození finančních zájmů EU podle deníku Zdopravy.cz nasvědčuje tomu, že jde o zakázky, které financovala Evropská unie. V případě DPMLJ jde například o nedávný nákup 17 autobusů na CNG, který vyhrála společnost Tezas servis, která nabídla autobusy Iveco a porazila jiného prodejce této značky, společnost Kar Group. Jiná značka se do soutěže nepřihlásila.

Busline pro DPMLJ obstarává zhruba 40 % výkonů, k zakázce se dostal bez soutěže v roce 2009, když došlo ke spojení s jabloneckou MHD. Smlouvy s Busline kritizuje dlouhodobě hlavně Změna pro Liberec. Busline je ve sporu i se současnou krajskou vládou, kde napadá plán koupit ČSAD Liberec. Policisté už minulý týden zasahovali právě v ČSAD Liberec, na krajském úřadě a firmě Nexia AP, která dělala posudek na cenu ČSAD Liberec. Ve hře je více než půl miliardy korun, které ročně Liberec a Liberecký kraj zaplatí za autobusovou dopravu a Busline je největším příjemcem z této částky.

Kauzu sledujeme