Většina poškozených má ale jedno společné. Smířili se s tím, že své peníze, utracené „za nic“, už zřejmě nikdy neuvidí.

„Kurz už jsem za ty dva roky úspěšně absolvoval u jiné autoškoly. Nejdřív jsem chtěl, ale nakonec jsem neposlal žádné trestní oznámení, protože je mi jasné, že ty peníze už jsou stejně pryč. Každopádně to byla zkušenost, na jakou hned tak nezapomenu,“ vyjádřil se pro Deník s odstupem času Vladimír Langr, jeden z poškozených.

Klienti si museli platit nové kurzy

I několik dalších klientů MWO se nakonec obrátilo na jiné liberecké autoškoly, kde kurz bez problémů dokončili. Museli jej ale zaplatit celý znovu. Existovala sice možnost, že by poškození v nové autoškole navázali na již absolvovanou výuku, to by ale museli mít k dispozici takzvané převodky. K jejich smůle ale dokumenty o výcviku zůstaly za zavřenými dveřmi svého času největší liberecké autoškoly.

Ta bez jakéhokoliv předchozího upozornění začátkem dubna roku 2006 ukončila provoz nejprve na pobočce v Liberci a krátce poté i v Jablonci nad Nisou. „Až do poslední chvíle nedali vůbec nic vědět,“ uvedla další z poškozených, Kateřina Hloušková. Ani ona v návrat svých peněz nevěří. „Byla to drahá zkušenost,“ podotkla.

Od krachu MWO se na liberecké i jablonecké policii nastřádaly desítky trestních oznámení bývalých klientů. Na základě pozdějšího vyšetřování loni zahájili kriminalisté trestní stíhání jednatelky společnosti.

„Trestného činu se dopustila tím, že i přesto, že znala výsledky hospodaření společnosti, která nebyla schopna plnit delší dobu splatné závazky, nepodala návrh na prohlášení konkurzu,“ vysvětlila tehdy důvody trestního stíhání mluvčí liberecké policie Vlasta Suchánková.

Zatím padlo jedno obvinění

Jak nyní Deníku potvrdila, vyšetřování se chýlí ke konci. „Zatím nepadlo žádné další obvinění. Případ by mohl být uzavřen do konce letošního roku,“ poznamenala Suchánková.

Ke krachu autoškoly MWO došlo došlo krátce po převodu obchodního podílu na nové společníky. V té chvíli už bývalý ředitel MWO Ladislav Mušuka se tehdy ve vyjádření pro Deník od celé věci distancoval s tím, že v chodu autoškoly sice fungovaly finanční nesrovnalosti, ale noví společníci přislíbili, že po převodu tuto situaci napraví. „Ode mě a bývalých společníků k tomu převzali 1,6 milionu korun v hotovosti,“ doplnil tehdy bývalý ředitel MWO Ladislav Mušuka.

Odborníci se shodují v tom, že případ autoškoly MWO je v Česku naprostou raritou. „Ale dalo se to očekávat. Vlastně mě překvapilo, že jim to vycházelo tak dlouho,“ komentoval před časem krach MWO majitel liberecké Autoškoly Hanzl Jan Hanzl. Reagoval přitom na to, že MWO nabízela kurzy za ceny sotva pokrývající náklady.