Od sobotního rána opět po více než pěti měsících jezdí tramvaj z terminálu MHD Fügnerova v Liberci do Vratislavic nad Nisou. A bez přestupu lidé mohou pokračovat do Jablonce.

V pátek totiž skončila rozsáhlá modernizace tramvajové trati v úseku Fügnerova – Mlýnská – Klicperova. Otevření rekonstruované trati tramvajové linky 11 se přitom trochu protáhlo, dopravní podnik je dvakrát odložil.

Prvních zhruba 650 metrů z připravovaného spojení se sídlištěm Rochlice je tedy hotovo. K tomu, aby lidé z Rochlice mohli jezdit do středu města tramvají, zbývá ještě něco přes 2 kilometry.

„Dokončili jsme první etapu vysněné tramvajové trati do sídliště Rochlice z terminálu Fügnerova až k bývalé Textilaně,“ uvedl primátor Jiří Kittner. Jak bude postupovat další výstavba, nedá se podle něj předem odhadnout.

„Vše záleží na penězích. Na to, abychom protáhli koleje až do Rochlice, by bylo potřeba asi sedm set milionů korun. A ty zatím z žádného zdroje přislíbené nemáme,“ zdůraznil Kittner. „Nyní to vypadá tak, že příští rok si dáme pauzu, že se další úsek modernizovat nebude,“ dodal.
Není tedy jisté, že se do let 2013 až 2014 lidé z Rochlice tramvaje dočkají.

Chodil jsem raději na stavbu v noci

Stavbu protáhla nejen říjnová sněhová kalamita, s níž nikdo nepočítal. Při teplotě kolem bodu mrazu se musely některé práce na stavbě zastavit. K tomu se ale po rozkopání povrchu objevily nečekané komplikace.

„Vždy, když stavaři kopnou, objeví pod povrchem z ničeho nic kabely, které tam být vůbec neměly. Hodně času pak zabere zjistit, komu vůbec patří,“ podotkl primátor Kittner.

Pavel Jiroušek ze společnosti Eurovia, která byla zhotovitelem stavby, prozradil, jak práce drhly třeba i proto, že 6 metrů pod povrchem křižovatky Mlýnská teče Harcovský potok.

„Někdy jsem ani nevěřil, že se nám podaří všechno vyřešit a zdárně stavbu dotáhnout do konce. Raději jsem sem jeden čas chodil v noci, kdy nebylo skoro nic vidět. Ve dne jsem se neodvážil,“ s nadsázkou hodnotil práce Pavel Jiroušek.

Tramvaj mezi Vratislavicemi a terminálem MHD Fügnerova přestala jezdit na konci května tohoto roku.

Na modernizaci úseku přispěl celkem 80 miliony Regionální operační program Evropské unie. Zbytek dopravní podnik uhradil z investičních úvěrů od bank.

Podle vedení dopravního podniku se lidé dočkají většího komfortu. Prodloužil se dvoukolejný úsek, který nyní měří kolem 600 metrů.
„Zrušili jsme tím pádem výhybnu Textilana,“ vysvětlila tisková mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Časem by zde měla být vybudována také cyklostezka. Ne všichni občané jsou ale v zajetí současného všeobecného veselí. Někteří místní obyvatelé přišli o parkovací místa pro svá auta a s odpadky chodí přes ulici Na bídě.

Na kolik přišel opravený úsek

- celkem se náklady na modernizaci tratě vyšplhaly na 168 milionů korun
– rekonstrukce a rozšíření samotné tratě přišly na 68,5 milionu korun
– 24 milionů stála komunikace
– 15 milionů spolkly vodohospodářské práce
– 9 milionů stálo nové osvětlení