Už potřetí se letos do Kořenovského kopce vydala z Tanvaldu Zubačka. Vlak jako vždy praskal ve švech. Den Zubačky s párou byl výjimečný už tím, že kromě zmiňované ozubnicové lokomotivy jezdila mezi Kořenovem a Harrachovem také parní lokomotiva 310.0134, přezdívaná „Kafemlejnek" s vozy Ce a historickou motorovou lokomotivou T435.0111 „Hektor."

Sobotní slavnost byla o to větší, že byla po 29 letech znovu otevřena výtopna na kořenovském nádraží. Ta dlouho chátrala a zub času na ni odvedl svůj díl. Díky Železniční společnosti Tanvald a Norským fondům ovšem zažila kořenovská výtopna doslova zmrtvýchvstání.

Ostatně na novou dominantu nádraží se přijeli podívat lidé ze širokého okolí. Kromě češtiny byla slyšet polština i norština. Na slavnostní otevření totiž nemohli chybět ani někteří členové norského spřáteleného spolku, kteří s vyřizováním žádostí pomáhali.

„Jsme moc rádi, že jsme na tomto projektu mohli spolupracovat a doufám, že i v letech příštích se v Kořenově bude postupovat směrem kupředu," řekl před přestřižením pásky, která symbolicky výtopnu otevřela, Ivar Grubberud z dobrovolnické organizace Norsk Jernbaneklubb Museet Gamle Vossebanen.

MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE SI VŠICHNI VÁŽÍ

Není to ostatně poprvé, co sem zástupci z chladného severu dorazili. Navíc i zástupci Železniční společnosti Tanvald vyrazili do Bergenu. „Jsme rádi, že ta spolupráce mezi Norskem a Českou republikou na bázi dobrovolníků, kteří se věnují svému koníčku i ve prospěch ostatních, stále probíhá," sdělil Jiří Střecha z Železniční společnosti Tanvald. Ten se ostatně chopil mikrofonu a slavnostní otevírání výtopny moderoval.

Radost měl i jablonecký náměstek Lukáš Pleticha, který byl zároveň členem realizačního projektového týmu. „Pořád mi to ještě připadá tak trochu jako sen. Když si vzpomenu, vloni touto dobou tady stále rostly kopřivy a břízy. Přes zimu se ovšem stal zázrak," řekl.

DALŠÍM KROKEM BUDE TOČNA A KOLEJE

Vnitřní prostory výtopny budou sloužit pro uložení a zpřístupnění muzejní sbírky historických železničních vozidel. Navíc prohlídka prostor bude součástí každé prohlídky Muzea ozubnicové dráhy, nacházejícího se v budově bývalé železniční stanice Kořenov.

V rozvoji areálu budou pokračovat. Na podzim by měl spolek začít s pracemi na vlečce a točně, které získal do svého vlastnictví v půlce června.