Rozhodnutím, které ve středu večer posvětilo po vleklé debatě 30 z 38 krajských zastupitelů, chce vedení Libereckého kraje ukončit nekonečné průtahy kolem veřejné zakázky na provozování autobusové dopravy v kraji. 

290 MILIONŮ ROČNĚ 

Ročně na ni vynakládá 290 milionů korun, což je jedna z nejvyšších výdajových položek krajského rozpočtu. Proto chce mít přehled, jaká část dotace jde do veřejné služby a jaká na zisk dopravců, mezi nimiž dominuje společnost BusLine. Ta podle analýzy, kterou si kraj nechal vypracovat u auditorské společnosti Nexia AP, provozuje na Liberecku dopravu až o 11 korun za kilometr dráž než třeba v Ústeckém kraji. „Je to pro mě první krok, abychom dokázali mít veřejnou dopravu trochu víc pod kontrolou. Nechceme být už dál jako ovečka, ze které budou všichni škubat,“ použil hejtman Martin Půta příměr ke stavu, kdy musí kraj jen nečinně přihlížet, kam plynou zisky dopravních společností.

Řešení našel v odkupu insolventní ČSAD Liberec, která sice jezdí o zhruba 8 korun na kilometr méně než BusLine, ocitla se však na pokraji krachu. Kraj chce odkoupit akcie společnosti i pohledávky vůči věřitelům. Mezi ně patří i majitel ČSAD Petr Wasserbauer. Investice vyjde kraj na zhruba 16 milionů korun. Dalších 20 musí podle oponentů vložit do obnovy vozového parku.

KUPUJEME ŠROT 

„Víme, že vědomě kupujeme šrot,“ označil autobusy liberecké ČSAD například bývalý radní pro dopravu Vladimír Mastník. Investice by se neměla promítnout do počtu spojů ani cen jízdného. Ty se podle hejtmana drží od roku 2013 na stejné výši. „Nemám žádný signál, že bychom je chtěli zvyšovat, domluvili jsme se také na tom, že nebudeme dělat redukci v jízdních řádech,“ uvedl hejtman.

Ještě dál než někteří zastupitelé šel v kritice zřízení vlastního krajského dopravce šéf odborů společnosti BusLine Jiří Kuchynka. Ten záměr dokonce přirovnal ke znárodnění. Poukázal také na ztrátový provoz Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec.