Důvod je prostý. Některá vozidla, která se při zimní údržbě objevují na pozemních komunikacích, mají svá nejlepší léta už dávno za sebou.

„Do nové techniky musíme investovat každý rok. Používáme například dvanáct automobilů nakoupených v sedmdesátých letech minulého století,“ informoval provozní náměstek ředitele krajské správy silnic Jiří Daníček.

Kalamita přinesla nečekané náklady

Rozpočet krajských silničářů letos kromě nových investic zatíží především neočekávané události. Letos totiž vyčlenila na zimní údržbu 142 milionů korun, skoro 90 milionů však utratila už v prvních třech měsících tohoto roku kvůli zvýšené údržbě silnic při světovém lyžařském šampionátu.

Další miliony pak spolkla nepředpokládaná říjnová kalamita. Náklady spojené se zimní údržbou a především s odklízením popadaných a ohnutých stromů si totiž vyžádaly něco přes 10 milionů korun.

Vedení Libereckého kraje přiznalo, že takovou sumu nikdo neočekával. „Abych pravdu řekla, docela se modlíme, aby už do konce roku vůbec nesněžilo,“ podotkla po sečtení nákladů statutární zástupkyně hejtmana Libereckého kraje Lidie Vajnerová.

Krajská správa silnic zajišťuje zimní údržbu téměř 2100 kilometrů krajských silnic druhých a třetích tříd. Na devíti úsecích v kraji je navíc povinná zimní výbava. Silničáři neuklízejí jen zhruba pětaosmdesát kilometrů málo frekventovaných komunikací, po kterých nejezdí veřejná doprava.