V resortu zdravotnictví není dostatek peněz a o pacienty není v některých případech možné pečovat tak, jak by bylo potřeba. „Není to svévole lékařů. Pacient není klientem. U praktických lékařů nemusí platit, jako v každém jiném oboru podnikání, že čím větší počet klientů, tím se zvyšuje zisk,“ řekl praktický lékař z Jablonce Jiří Šmíd.
Lékař má dané množství peněz
Jsou vytvořena umělá pravidla a stanovené limity a regulace. Pokud vyčerpá přidělený balík peněz, nemůže pacientům poskytnout potřebnou péči. „Lékaři jsou podnikatelé jako každý jiný. Platí nájmy, zaměstnance a leasingy. Stanovením pravidel a množstvím přidělených peněz chtějí ministerstvo a pojišťovny stabilizovat odvětví na úkor lékařů,“ dodal Jiří Šmíd. Pojišťovna by měla dostatečně informovat pacienty jak za ně platí, a jaká jsou pravidla hry. Lékařům se nelíbí, že tato “špinavá“ práce zbývá na ně.
Pojišťovna je banka a lidé její klienti
Podle mnohých lékařů je zdravotní péče zboží. „Je snadno ocenitelná. Přístroje, platy personálu, čas, nástroje. Ti, kteří rozhodují o pravidlech, si musí připustit, že bez matematiky to nejde. Mně přebývá asi sto padesát pacientů,“ řekl lékař, který nechtěl být jmenován. Lidé by měli mít přehled, kam plynou peníze. A o tom by ho měla dostatečně informovat jeho pojišťovna.
Lidem vadí skleněné paláce a arogance
„Nedivím se, že nejsou peníze. Vždyť se každý může podívat, jaké budovy a paláce se z našich peněz staví,“ řekl Milan Weiner. Nejdřív by měly podle něj jít peníze směrem k pacientovi, a až když něco zbude, tak možná na kožená křesla úředníků.
„Vyměnilo se tolik ministrů a úředníků a stejně se nic nezměnilo. Na jednu stranu lékaře chápu, ale také by měl někdo pochopit obyčejné lidi, kteří si zdraví nemohou naordinovat,“ dodal Milan Weiner. Podle pojišťoven mají pacienti nárok na mnoho různých zákroků a procedur. Lékařům na ně ale při současných platbách nezbývají peníze. Podle nich by se ptát měli i pacienti. Ale nejenom lékařů, ale především úředníků.