Ve znamení velkých projektů na výstavbu nových autobusových nádraží se ponese začátek roku 2010. Nový terminál chtějí v Železném Brodě i Tanvaldu.

Projekty už mají hotové, shodně v lednu je budou přihlašovat do dotačních programů. Důvod k výstavbě nových terminálů byl v obou městech stejný – příliš velká vzdálenost mezi autobusovým a vlakovým nádražím.

„Jestliže chceme integrovanou dopravu, tak je základem, aby byla autobusová a vlaková nádraží vedle sebe. Dnes je přitom terminál vzdálený od nádraží Českých drah téměř kilometr, a to je komplikované nejen pro starší cestující, kteří chtějí přestupovat,“ řekl Deníku starosta Železného Brodu Václav Horáček.

Totožné důvody přiměly k přípravě projektu na výstavbu nového terminálu také zástupce Tanvaldu. I tam tvoří vzdálenost obou nádraží zhruba kilometr.

„Jen málo autobusů staví přímo u vlaku. Většina lidí tak musí přecházet velkou vzdálenost, a to chceme změnit,“ podotkl starosta Tanvaldu Petr Polák.

V obou městech už mají projekty připravené tak, aby je mohli začátkem příštího roku přihlásit do dotačních programů. Města si nemohou dovolit investovat do projektů prostředky v řádech desítek milionů korun, zahájení výstavby ještě v roce 2010 proto závisí právě na dotacích.

Oba projekty zahrnují kromě samotného terminálu i další výstavbu. V Železném Brodě vznikne u nového autobusového nádraží parkovací dům, v Tanvaldu zase kruhový objezd.

Nový parkovací dům by měl v Brodě sloužit jak terminálu, který vyroste v těsném sousedství nádraží Českých drah, tak přilehlému sídlišti Vápenka, jemuž by měl pomoci vyřešit dlouhodobé problémy s nedostatkem parkovacích míst. Směrem k panelovým domům odizolují autobusové nádraží protihlukové stěny.

Z obou současných terminálů se po vybudování nových stanou průjezdné autobusové zastávky. V Brodě už zhruba rok zkoušejí, jak to bude po vybudování nového terminálu fungovat.

„Díky vstřícnosti ČSAD Semily některé autobusy provizorně jezdí přímo k vlakovému nádraží,“ poznamenal Václav Horáček.