„Tahle možnost je snad úplně nejhorší,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp o nové verzi superseverní varianty silnice R35.

Po neustávajících protestech proti superseverní trase rychlostní silnice, která by zdevastovala přírodní park Maloskalsko a údolí Jizery, se z iniciativy ministerstva životního prostředí zrodila nová, o něco levnější a údajně méně drastická verze. S tou se postupně seznamují zastupitelé dotčených obcí.

Stanoviska jsou zatím odevšud shodná – nechceme!

Nová varianta nic podstatného neřeší

„Přijde mi to jako zoufalý pokus, jak se za každou cenu vyhnout severní variantě. Nová superseverní varianta je sice možná levnější, jenže vůbec neřeší podstatu věci, a sice krajinářský dopad. Přemostit údolí Jizery, to přece nikdo nemůže myslet vážně,“ komentoval obě superseverní varianty starosta Malé Skály Jiří Nejedlo.

Deklarace starostů proti superseveru

Právě Jiří Nejedlo před nedávnem inicioval vznik Deklarace starostů k problematice určení koridorů R35. Listina odmítající superseverní variantu a její přepracované verze už putovala na Liberecký kraj. Podepisovali ji starostové dotčených obcí.

Novou verzi superseverní varianty R35 zamítli na svém posledním zasedání i jablonečtí zastupitelé.

Na konci loňského roku nejprve smetli ze stolu původní superseverní variantu a nyní i její novou verzi. „Nepřináší nic nového. Původní trasu nezkracuje, levnější je jen nepatrně, a to, že se zkrátí některé tunely, je nepodstatné, protože zářezy do krajiny zůstanou stejné,“ řekl Deníku starosta Jablonce Petr Tulpa.

Jako účelovou hodnotí novou studii náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp. „Máme ji k dispozici jen krátce, ale už z prvních poznatků je zřejmé, že oproti původní superseverní variantě je nová trasa výhodnější jen finančně. A jestli jsou pro ministerstvo životního prostředí podstatnější finance, než dopad na životní prostředí, tak je to smutné,“ poznamenal Martin Sepp. On sám považuje superseverní variantu i její variaci za nesmyslnou.

Obecně preferovanější je severní varianta, jejíž trasa by se vyhnula tolik diskutovaným místům Jablonecka a okolí. Jenže by lemovala Český ráj, a proti tomu zase brojí lidé z Turnovska. Právě severním koridorem se na svém úterním zasedání zabývali krajští zastupitelé. Závěry z jejich jednání se dočtete ZDE.

Hlas Libereckého kraje bude sice jen poradní, protože o trasování silnice R35 budou rozhodovat ministerstva životního prostředí a dopravy, podle Martina Seppa ale kraj má potřebu se vyjádřit. „Kraje se to týká a cítíme povinnost dát doporučující stanovisko,“ říká Sepp.

VARIANTY R35
Severní (Liberecký kraj) 45 km za 19,7 miliardy Kč
Superseverní (Liberecký kraj) 44,4 km za 36,9 miliardy Kč
Jižní varianta (Středočeský kraj) 64,5 km za 14,6 miliardy Kč