Ucpané silnice, nadávající řidiči, nervózní chodci kličkující mezi auty. Zvláště ve špičce, tedy ráno a odpoledne, řada řidičů lituje, že nezvolila po Liberci jiný způsob dopravy než osobní auto. Jednou z možností, jak tuto situaci řešit, je podle dopravního experta Romana Budského městská hromadná doprava.

„Zvláště letos v létě, kdy bylo město plné uzavírek kvůli rekonstrukcím, kde se mimochodem nepracovalo už ve tři odpoledne, byla doprava v Liberci komplikovaná. Já osobně jsem během špiček ani nevyjížděl," upozornil Budský.

Komplikace při průjezdu městem by ale paradoxně mohly pomoci dopravnímu podniku, který letos posílil kampaň zaměřenou nanalákání dalších cestujících.

„Zapojili jsme se do celostátní kampaně Sdružení dopravních podniků," potvrdila mluvčí Dopravních podniků měst Liberce a Jablonce Martina Poršová.

„Hodně pracujeme s dětmi, pořádáme pro ně exkurze," připomněla Poršová. Jedním z cílů kampaně je také zbavit cestující předsudků. „Razíme například heslo: Už dávno nejsme socka," upozornila.

Za loňský rok přepravil DPMLJ více než čtyřicet milionů lidí, o tisíc méně než předchozí rok. „Bylo to ovšem dáno tím, že nejezdila kvůli opravám tramvajová linka mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou," upozornila mluvčí.

DOSTÁVAJÍ MÉNĚ STÍŽNOSTÍ

Podle ní se dopravní podnik snaží svým klientům vycházet maximálně vstříc a reaguje na jejich podněty. „To není vždy jednoduché, procesy bývají zdlouhavé," vysvětluje. Takto se například mohou cestující spolehnout na noční spoje nebo byla zavedena linka do veseckého areálu. „Už dostáváme také méně stížností," připomněla Poršová.

Podle Budského bude však vždy jistá skupina lidí, kterou do MHD nedostanete. „Je to tak pětina lidí. Ti prostě hromadnou dopravou jezdit nebudou." Podle něj by pomohly kratší intervaly nebo hustší pokrytí. „Liberec ale nemá nekvalitní MHD. Máme i moderní vozový park," upřesnil. Jak se shodli Poršová i Budský, problémy nevidí cestující ani v ceně. Ta podle nich rozhodně není důvod, proč lidé raději sedají do aut.

Přeprava osobními automobily je oblíbená nejen na Liberecku, ale v celé Evropské unii. Autem se dennodenně pohybuje více než polovina dotázaných.