Přitom samo ministerstvo původně požadovalo tuto variantu zapracovat do krajského dokumentu.

Přesto nebylo prohlášení zástupců ministerstva tak překvapivé. Žádost o zapracování superseverní varianty totiž požadovalu bývalé vedení ministerstva.

„Liberecký kraj bude s touto novou informací pracovat a bude ve věci jednat s dalšími dotčenými ministerstvy,“ potvrdil náměstek hejtmana Vít Příkaský.

Veřejné projednávání dokumentu přitáhlo širokou veřejnost, kterou zajímaly právě především varianty R35.

„Od počátku jsme říkali, že superseverní varianta je šílenost a bojovali jsme proti ní,“ sdělil František Chlouba, starosta Rychnova, který doufá, že je dobojováno.

„I přes sdělení ministerstva je superseverní varianta stále ve hře, bude provedena nová studie. Proto budeme i nadále pokračovat v jednáních kolem R35,“ zůstává v pozoru Petr Hons, předseda sdružení Občané proti superseverní variantě R35.

První rozhodující krok mohou předvést krajští zastupitelé a poté příslušná ministerstva a vláda.

Problém není jen v samotné silnici. Pokud totiž superseverní varianta R35 v Zásadách zůstane, musí být pro její případnou výstavbu blokovány pozemky. „V případě, že se nikdy stavět silnice nebude a přesto bude zanesena v dokumentu, bude bránit rozvoji města. Teď záleží na krajských zastupitelích,“ přiblížil Chlouba.

Proti superseverní variantě R35 jsou i další dotčená obce a města. „Pro Železný Brod by stavba znamenala jen velké zábory pozemků a v podstatě nic by nám nepřinesla,“ sdělil André Jakubička, starosta Železného Brodu.

Podle jeho slov by silnice nepřinesla ani nové pracovní příležitosti. „Nemáme žádné pozemky na rovině, kde by šla postavit fabrika. Navíc by nám silnice znamenala velký zásah do dalšího rozvoje města,“ vysvětlil starosta.

Vyjádření Ministerstva životního prostředí: "Varianta vedení koridoru silnice R35 (severní) je pro Ministerstvo životního prostředí možná pouze za podmínek důsledného dodržování environmentálních kritérií a požadavků složkových zákonů ochrany životního prostředí. Nad preferencí severní varianty vedení koridoru panuje v současné době shoda Ministerstva dopravy, Ministerstva životního prostředí a Krajského úřadu Libereckého kraje. K superseverní variantě vedení koridoru silnice R35 obdrželo Ministerstvo životního prostředí zásadní nesouhlas patnácti obcí, které uvádějí, že superseverní varianta koridoru silnice R35 omezí obce nacházející se v blízkosti uvažovaného trasování koridoru, a to zejména zablokováním územního rozvoje v katastrech těchto obcí. V neposlední řadě je také z posuzovaných variant investičně nejnákladnější, a to i z hlediska provozních nákladů a nákladů na pozdější údržbu komunikace. Tato trasa také prochází krajinářsky hodnotným územím a přímo zasahuje do některých chráněných území. Ministerstvo životního prostředí se důkladně zabývá všemi obdrženými připomínkami a námitkami," uvedla tisková mluvčí ministerstva Michaela Jendeková.