Kámen ze srdce spadl vedení Dopravního podniku, když přišel dopis z ministerstva financí. Odpouští v něm jednu ze dvou pokut za pochybení při modernizaci tramvajové tratě Fügnerova Klicperova. „Jde o 79 milionů korun, ministerstvo konstatuje, že jsme žádný zákon neporušili. Na tohle rozhodnutí čekáme de facto od roku 2012," říká ředitel DPMLJ Luboš Wejnar. Ten zároveň věří, že ministerstvo odpustí podniku i druhou vratku z dotace, která je ve výši 111 milionů korun a týká se úseku Klicperova U Lomu.

„Je to ten samý případ, ty samé argumenty. Proto věříme, že i ta druhá část nám bude odpuštěna. Kontroloři nám vytýkali, že jsme zakázku na modernizace tratě rozdělili na několik částí a nesoutěžili jsme ji jako celek,"vysvětluje Wejnar.

Rozdělené zakázky byly podlimitní a tudíž se na ně nevztahují tak přísné podmínky na zveřejňování informací pro uchazeče. Podle úředníků z Regionálního operačního programu se tak informace o zakázce nemusely dostat k širšímu množství firem, které mohly mít zájem novou trať postavit. Závěr ministerstva financí ale porušení zákona nepotvrdil.

Kdyby ale ministerstvo bylo jiného názoru a dopravní podnik by musel vracet 190 milionů, mělo by to pro něj fatální dopady. „V tom momentě bychom se stali dlužníky českého státu a tím pádem bychom neměli nárok získat žádné další evropské dotace. Přitom už máme v plánu opravu kolejí v Rumunské ulici, žádáme o dotaci na tramvaj do Rochlice a na nákup dalších nových autobusů, to všechno by padlo," uvedl technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Ludvík Lavička.

V nejistotě byli také zaměstnanci Dopravního podniku. Zprávy, které se okolo případného vracení 190 milionů objevovaly, totiž mluvily o tom, že pro DPMLJ by šlo o likvidační ránu. „Obraceli se na nás zaměstnanci, hlavně ti, kteří mají pár let před důchodem, jak to všechno bude, jestli nepřijdou o práci. Měli jsme i telefonáty z bankovních ústavů, jak to s námi vypadá, zda jsme ještě důvěryhodní partneři," zmínila mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

Problém s Holandií

Dopravní podnik by přitom kritizovanou zakázku nedělil, nebýt toho, že když přišla slíbená dotace, nikdo nevěděl, kudy má modernizovaná trať z Klicperovy ulice k zastávce U Lomu vést.

„Problém byl v areálu po bývalé Textilaně. Holandský investor neustále měnil plány. Původně měla trať vést prostředkem vybouraného areálu. Pak přišli s tím, že povede pod svahem pod Broumovskou a zadem kolem rybníků. Do toho si vymysleli, že tam vlastně chtějí stavět 20 domů, takže to najednou také nešlo. Tři čtvrtě roku jsme se s nimi dohadovali. Do toho protestovali i majitelé realitní kanceláře LadaMartimex, kteří mají v Klicperově ulici objekt, měla tam být demolice. Nakonec až na třetí pokus jsme ji postavili tam, kde jezdí tramvaj dnes. Nebyla jiná možnost než zakázku rozdělit a část přes Textilanu stavět v momentě, kdy bylo jasné kudy," dodal Lavička.