Paní Boženě je 91 let a je vdova. Špatně chodí, a proto se pohybuje už jen v přízemí svého domu. Přestože se o Boženu vzorně starají její dva synové, přihlásila se do programu Anděl Strážný, což je mobilní systém tísňové péče. „Anděl Strážný mi zajišťuje pocit bezpečí a možnost zmáčknutím SOS tlačítka rychle přivolat pomoc v případě potřeby,“ přiblížila seniorka.

Tíživý pocit strachu a osamění zažilo mnoho seniorů nebo lidí s handicapem. Zvlášť když se ocitnou v domácnosti sami. Služba Anděl Strážný jim dává především pocit, že je jim někdo nablízku. Podobně jako paní Božena využívá tento mobilní systém tísňové péče v Libereckém kraji 134 klientů.

„Chráníme především zdraví a životy našich klientů. Nejčastějšími hovory, které dispečink přijímá, je zhoršení zdravotního stavu a pád nebo jiný úraz,“ konstatovala projektová manažerka tísňové péče Anděl Strážný Lucie Sieberová s tím, že klienti volají i v případě napadení, při pocitu ohrožení, při panických stavech úzkosti, když se ztratí, ale i třeba v případě, že jdou nakupovat a zabouchnou si doma klíče. „Dokážeme pomoci v mnoha situacích,“ dodala.

Jana Hlůže působí jako dobrovolnice v Člověku v tísni. Chodí doučovat děti.
Jana Hlůže doučuje děti z chudých rodin. Jejich pokroky jí dělají radost

Jak služba funguje? Klient je chráněn prostřednictvím SOS tlačítka a je tak nepřetržitě spojen s 24hodinovým dispečinkem tísňové péče. Kdykoli klient zmáčkne SOS tlačítko na monitorovacím zařízení, které nosí stále u sebe, dojde ke spojení a hlasové komunikaci s operátorkou. Ta zjistí, v jaké situaci se klient nachází, vyhodnotí ji a zprostředkuje potřebnou pomoc.

Pokud dotyčný například upadne, do dvaceti minut mu na pomoc přijedou záchranáři. „Když se operátorka s klientem domluví tak, že při pádu nedošlo ke zranění a je potřeba pomoci například pouze s jeho zvednutím, voláme rodinu nebo další osoby, které máme uvedené v individuálním plánu péče, který s klientem sestavila naše sociální pracovnice,“ vysvětlila Seiberová.

Spolupráce s Červeným křížem

Anděl Strážný také spolupracuje například s Českým červeným křížem v Jablonci. Ten pak pomáhá klientům nejen s asistencí, ale například jejich zvednutím po pádu i odborným zdravotnickým zásahem.

Pracovníci Anděla Strážného v Libereckém kraji zajišťují výjezd k lidem, kteří potřebují pomoci, průměrně třikrát v měsíci. Nejvíce klientů využívá základní službu, která jim zajišťuje SOS tlačítko, automatickou detekci pádu a nepohybu, GPS lokaci a hlídání stavu nabití baterie v zařízení. Hojně je využívané také připomínání léků, ověřování zdravotního stavu a Povídavá linka. Poslední zmíněné se připlácí operátorka se lidem věnuje dvakrát až třikrát týdně 15 minut ve smluveném čase.

Jablonecký magistrát dokončil rekonstrukci školky v Nové Pasířské. Ta stála 31 milionů korun.
Překonali i skálu, v jablonecké školce přibyla nová třída pro 24 dětí

I tuto službu využívá paní Božena. Kromě toho, že operátorky řeší různé kvízy, trénují paměť nebo si prostě „jen“ povídají, má linka i pozitivní vliv na samotné operátorky. „Boženka je mezi našimi andělkami operátorkami velmi oblíbená, mnohdy je dokáže rozveselit a dodat jim energii do další práce,“ zmínila projektová manažerka.

Anděla Strážného však nevyužívají jen senioři, ale i handicapovaní. Například šestapadesátiletý muž z České Lípy. Je odkázaný na invalidní vozík a problém mu způsobuje vstávání. Prot o se zapojil do programu. „Zařízení nosím na ruce. Občas se mi také stává, že mě obtěžují lidé typu podomních prodejců. Zmáčknu SOS tlačítko a dispečerka situaci prověří a případně zavolá policii,“ pochválil službu muž z České Lípy.