Spálovský most přes Kamenici je novou kulturní památkou, chráněnou státem. Informoval o tom Roman Hedvičák z Městského úřadu Semily. Podnět podalo liberecké pracoviště Národního památkového ústavu.
Spálovský most je 23. mostem na seznamu památek v Libereckém kraji, železniční jsou však jen tři. Ochranu mají ještě viadukty v Rychnově u Jablonce nad Nisou a Novině.  Železobetonový silniční most ve Spálově je v rámci Libereckého kraje výjimečný naprostou autentičností a citlivým a konstrukčně elegantním řešením s vtipným zasazením do okolní krajiny.

Spálovský most v sobě nese hned několik konstrukčních zajímavostí. „Podle všech informací se jedná zřejmě o první most v Československu, který byl postaven šikmo na tok řeky. Další neobvyklostí je jeho spád i konstrukční řešení, kdy mostovku podpírá oblouk tvořený dvěma samostatnými segmenty s odlišným založením a dokonce se vzájemným posunem," popsal stavbu Hedvičák, pracovník památkové péče v Semilech.

Železobetonový most postavila podle projektu Františka Loskota v letech 1936 až 1938 Litická a.s., lomové a stavební podniky Praha. „Hodnotu zvyšuje i doba, v níž vznikl a byl dokončen – těsně před vypuknutím druhé světové války. Zajímavý je i způsob jeho financování zmíněný dokonce pamětní deskou na skále u mostu," dodal Hedvičák.

Most u Spálova ale není jedinou technickou zajímavostí v této lokalitě. Nedaleko stojí vodní elektrárna postavená ve 20. letech minulého století na soutoku Jizery a Kamenice ve stylu art deco. V původním stavu se zachovala nejen zvnějšku, ale i uvnitř.  Je oblíbenou turistickou atrakcí. Návštěvníkům se otevírá od května do podzimu. Vždy v pondělí a v pátek od 14 hodin, v sobotu a neděli navíc i od 10.00.

Technickou památkou jsou také říkovské železniční tunely, které vznikly na železniční trati podél Jizery v polovině 19. století. Úsek ze Semil do Železného Brodu vede skalnatou soutěskou. Když inženýři trať vytyčovali, museli se spouštět z kolmých skal z výšky až 70 metrů a podobně se na místo dostávali i dělníci.

Na trati jsou v tomto úseku čtyři tunely v celkové délce více než sedm set metrů. Na několika místech chrání navíc vlaky před kameny padajícími ze skal galerie, což je v Česku unikát.

Vybudován byl v letech 1936–1938 ze dvou odlišných částí – obloukového pole přes řeku a rámového přes železniční trať; mezi nimi je zemní násyp. Paty oblouků jsou založené v odlišných výškách a navíc vzájemně posunuty. Vizuálně je most sjednocen masivním železobetonovým zábradlím s povrchem z umělého kamene v celé délce. Součástí mostu je nájezdová rampa od hydroelektrárny a odpočívadlo v místě zemního násypu, na němž stojí hranolový kilometrovník se staničením „3,6". Ve vrcholu klenby klenuté části mostu je na poprsní zdi reliéfní malý státní znak ČSR obklopený kovovými číslicemi letopočtu „19/38" a na železnobrodském předmostí je na skále pamětní deska s nápisem „PÉČÍ OKRESU SEMILSKÉHO/ ZA PŘISPĚNÍ ZEMĚ ČESKÉ/ V ROCE 1938/ POSTAVILA LITICKÁ A.S. PRAHA"