Slunečné počasí a suché silnice o uplynulém víkendu zlákaly nejednoho motorkáře. Loňské statistiky ovšem nejsou nikterak povzbudivé. Motocyklisté jsou označováni za takzvané zranitelné účastníky silničního provozu. Jezdci utrpí při své jízdě s dvacetkrát větší pravděpodobností smrtelné zranění než cestující v osobních automobilech. Navíc ti, kteří sedlají sportovní stroje, umírají až čtyřikrát častěji než jejich kolegové na cestovních motocyklech.

Devadesát motorkářů našlo v loňském roce smrt na českých silnicích. Více než polovina z nich přitom zahynula vlastní vinou. Dalších 484 skončilo s těžkým zraněním. Podle policejních statistik byl loňský rok pro motocyklisty nejtragičtější za posledních pět let. „Jen za druhou polovinu prázdnin jsme přijali 81 lidí po motonehodě," ilustroval čísla z loňského roku přednosta krajského traumacentra, Richard Lukáš.

Léčba stojí milióny

„Velkou část z nich jsme přijali s mnohočetnými poraněními dolních končetin, břišních orgánů, hrudníku a pánve," vysvětlil přednosta. Podle informací Krajské nemocnice v Liberci stála jejich léčba jen od května do července zhruba šest miliónů korun. „Jen v červenci jsme měli deset pacientů s polytraumatem. Léčba jednoho z nich stála více než jeden milión korun a ve dvou dalších případech přesáhla částku pět set tisíc korun," uvedla KNL.

Právě jarní a letní měsíce bývají podle přednosty Richarda Lukáše nejtragičtější. Podle něj je na vině nejen hustější provoz, ale stále silnější stroje a především nepřiměřená rychlost.

To potvrzuje i Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti, podle kterého nepřiměřená rychlost zabíjela ve 38 případech z 90. Dalšími příčinami jsou nezvládnutí stroje, nedání přednosti v jízdě či jízda do protisměru.

„Hodně záleží na mechanismu nehody. Tedy kde a jak se řidič vybourá. Zda motorku jen „položí" nebo zda třeba i v menší rychlosti narazí hlavou do stromu nebo jiné překážky. To pak může mít nehoda smrtelné následky," doplňuje mluvčí krajské záchranky v Liberci (ZZS LK) Lenka Moravcová.

Nehody zaviněné motocyklisty patřily podle Romana Budského z týmu silniční bezpečnosti k těm nejnebezpečnějším. „Zatímco na jeden tisíc dopravních nehod připadlo v průměru 7,1 oběti, u havárií jezdců v jedné stopě to byl více než čtyřnásobek rovných 30," upozorňuje. Nejčastější věk řidičů, kteří zahynuli na motorce je v rozmezí 30 až 39 let.

V Libereckém kraji se letos opět rozjede projekt „Učme se přežít", který se zaměřuje na nadstavbovou výuku začínajících řidičů motocyklů. Účastníci celkem šesti kurzů, které proběhnou na autodromu v Sosnové, si mimo jiné budou moci prakticky nacvičit zvládání takových úkonů, jako jsou brzdění v různých rychlostech či náklonu, plynulé přenášení těžiště, průjezd zatáčkou nebo úspěšný výhybný manévr.